ALGEMEEN > Stoken > Hoe lang bakken op eindtemperatuur?

Hallo allemaal,

Ik heb in verschillende boeken en hier op het forum gelezen over het stoken voor biscuit en hoe de temperatuur moet worden opgebouwd. Dat is heel helder. Ik lees alleen niet hoe lang de oven op de eindtemperatuur moet blijven. Als ik stook tot zeg 1050 graden, hoe lang moet het stuk dan doorbakken op die temperatuur? En mag je de oven daarna laten afslaan en vanzelf laten afkoelen of moet de temperatuur volgens een schema geleidelijk worden afgebouwd?

12 antwoorden

  • Voor het biscuitbakken is pendelen niet nodig. Heeft het de eindtemperatuur bereikt (liefst boven de 980 zodat alle gassen de keramiek heeft verlaten) kun je het weer op eigen kracht laten afkoelen.
    beantwoord
  • Pendelen is enkel nodig als je sneller stookt dan 150°C/uur. Dit komt ongeveer overeen met het resultaat met een stookcyclus met smeltkegels. Indien het glazuur niet voldoende is uitgesmolten moet je hoger stoken. Indien het glazuur is gaan druipen moet je lager stoken. Als het glazuur is uitgesmolten, maar nog wat pokdalig is kan je pendelen. 15 minuten volstaan meestal. Dit heb je met glazuren met een lang smelttraject. Dit komt meestal doordat deze glazuren veel amfotere oxides bevatten zoals bv. Al²O³. In alle andere gevallen is pendelen niet nodig. Wat biscuitstook betreft volg ik Marcel.
    beantwoord
  • 150°C is het gemiddelde. Voor 1050°C betekend dit 7 uur minimum.
    beantwoord
  • Helder, zowel voor biscuit als glazuur. Bedankt voor de snelle antwoorden!
    beantwoord
  • Bij dikwandige keramiek is het belangrijk rond de 850 graden langzamer te stoken, vooral bij klei die veel koolstof bevat. Wanneer je met draaiklei te snel hieraan voorbij gaat, heeft de koolstof onvoldoende er uit kunnen ontsnappen. Dat kan tot gevolg hebben dat de klei gaat blazen op steengoed temperatuur ("trapped carbon"). In het verleden kwam ik dit euvel tegen met LaBorne klei.
    beantwoord
  • De klei van La Borne ( bijgenaamd crotte de chèvre ) bevat een hoog zwavelgehalte door het pyriet. Carbon was niet de oorzaak van deze blaasvorming. Indien men tussen 950°C en 1000°C biscuit stookt met de nodige verluchting kan dit geen probleem meer zijn.
    beantwoord
  • Beste Lucien wat bedoel je met "de nodige verluchting"?
    beantwoord
  • Corrie, de nodige verluchting heeft men met een oven waar aan de bovenzijde een opening is, zodat alle gassen kunnen ontsnappen en er voldoende zuurstof in kan.
    beantwoord
  • O bedankt, in mijn oven zit alleen een heel klein gaatje van voren. Dat kan ik dus niet ..
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Corrie, zo te zien is een uitlaat in het deksel geen optie. Wat je wel kan doen is een gat boren tussen de bovenrand en de bovenste spiraal en voorzien van een vuurvast buisje ( minimum binnendiameter 3 cm )wat langs de buitenzijde 1 cm naar buiten steekt. Vast zetten met vuurvaste lijm. Deze ventilatie opening enkel sluiten bij afkoeling. Je zal merken dat de ovenwand minder warm zal worden bij biscuitstook.
    beantwoord
  • Bedankt Lucien, ik ga het doorgeven aan mijn man :-)
    beantwoord
  • Een klei die in natte toestand grijs is en na het bakken er wittig uitziet bevat zeker veel koolstof. Wellicht dat er daarnaast ook nog zwavel, chloor en fluor in de scherf voor komt. Maar vooral de koolstof veroorzaakt het opblazen van de scherf wanneer deze gesinterd wordt. Maar, neem pas maatregelen wanneer er zich problemen voordoen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.