ALGEMEEN > Stoken > een afkoelingsschema voor Bone china porselein?

Een afkoelingsschema voor Bone china porselein, tegen het vertikaal scheuren tijdens het afkoelen
Ik bak al vele jaren, heb nooit problemen gehad bij het bakken van mijn bone china porselein, maar 1 van mn cursisten haar porselein gaat steeds tijdens het afkoelingsproces kapot, dus wou ik een lagere koelings snelheid uitproberen, wie kan me aan een goed schema helpen. Op ceramics daily ben ik al 70°C naar 800°C tegengekomen, en verder natuurlijke afkoeling, klopt dit?
Bijlagen:

8 antwoorden

  • Els, indien de barst in het plat vlak zit kan de oorzaak worden gezocht op welke wijze deze plak gemaakt is. Snijden met draad/harp is beter dan uitrollen. Het kan ook gebeuren dat dit plat vlak rechtstreeks op een bakplaat wordt geplaatst en kan ook al een reden zijn. Ken je de samenstelling van deze porselein klei of het fabrieksnummer? Daar kan ook de oorzaak worden gezocht.( ronde vormen kunnen meer incasseren dan platte vlakken )
    beantwoord
  • Werkt die met dezelfde klei ?
    beantwoord
  • ja eveneens Bone China, zowel met als zonder glzuur scheuren ze vertikaal, tijdens het afkoelen.
    hierboven is een afbeelding van eigen werk, op dezelfde manier gebakken, om te illustreren dat ik zelf geen problemen ondervind met dezelfde porselein ;)
    beantwoord
  • Els, wel raar dat dit met dezelfde klei en dezelfde stookschema toch enkel je cursist dit voor heeft.
    beantwoord
  • ja, idd, enkel mijn vormen zijn rond, de hare halfrond en een plat vlak, dus ik vermoed spanning in de vorm, dat misschien op te lossen is door trager af te koelen. Heb iets op een engelse site gevonden, van de toptemp 1240 in 5u tijd zakken naar 810°C en ga dat eens proberen, het is het enige dat nog een oplossing kan zijn hopelijk lukt het!
    beantwoord
  • Als de platte onderkant hol geduwd kan worden bij het uit de mal halen, kan dat veel van de spanning oplossen. Vooral platte vlakken hebben gemakkelijk last van spanning bij opstoken en afkoelen. Dat wordt nog eens extra lastig als de platte kant rechtstreeks op een (dikke) ovenplaat wordt gezet. Dan gaat de kwartssprong problemen geven door het grote verschil in massa tussen de bodem en de zijkant. Dat is waar Lucien ook naar verwijst.
    beantwoord
  • Dankjewel voor de antwoorden, voorlopig zit het nog in de oven, ben benieuwd of het vertraagd afkoelings-proces iets heeft opgeleverd, anders probeer ik het met jullie tips verder uit te zoeken. :)
    beantwoord
  • En het is eindelijk gelukt!! Het lag dus toch aan een te snelle afkoeling! :)
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.