ALGEMEEN > Glazuur - problemen > glazuur op bodem oven


ik heb net een stook gedaan van 1250 graden.ondanks al mijn voorzorgen is er toch een werkstuk bij gekomen met asglazuur maar met een kleisoort die niet zo heet kan. het werkstuk is totaal gesmolten en nu ligt er een dik plakkaat glazuur op de bodem van mijn oven.


wat kan ik daar het beste mee doen? het gaat natuurlijk weer smelten als ik heet stook, of beinvloedt misschien andere stoken.

zal ik daar zilverzand opgooien.? wie heeft tips?
gevraagd

7 antwoorden

  • misschien kun je het er met een carborundum steentje een beetje afvijlen. Als het niet echt heel veel glazuur is, kun je misschien de plaat omdraaien. Ook kun je er een papje op smeren van aluminiumoxide geloof ik. Laatste wat ik kan bedenken is om er een stuk keramisch papier overheen te leggen als je de plaat weer gebruikt.
    beantwoord
  • sorry, even verkeerd gelezen. Dacht dat het om een ovenplaat ging. Ik leg eerlijk gezegd nooit iets direct op de bodem, maar ik leg altijd een ovenplaat op ongeveer 2cm hoge steunen; dat is mijn onderste laag. Of de laag glazuur op zich van invloed is op volgende stoken weet ik niet.
    beantwoord
  • Wat een drama; is mij ook wel eens overkomen.
    Hoe dan ook, je moet het gesmolten deel helemaal verwijderen. Mocht je het laten zitten op de ovenbodem, dan zal het daar op termijn invreten of doorheen smelten bij eenzelfde hoge stook.
    Als de oven is opgebouwd uit zachte isolerende vuurvaste stenen, kun je het smeltsel er met een mes voorzichtig uitsteken. Haal het mes kort onder de smeltplek door. Je kunt het ontstane gat eventueel opvullen met wat vuurvast dekenmateriaal. Mocht je dat niet in huis hebben, kan ik je wel wat toesturen.
    Succes met de reparatie, www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • En misschien een goed advies, Karin haalde het ook al aan, gebruik een ovenplaat. Veel beter voor je oven :-)
    beantwoord
  • allemaal hartelijk dank voor de tips. ik had een ovenplaat op vierkant blokjes op de bodem staan, maar daar is het van afgelopen op de bodem. een dikke koek.
    ik ga denk ik eerst met een slijptol proberen en dan het door Michel voorgestelde uitsteken; als je mij wat wilt opsturen heel graag.Ik zal laten weten hoe groot en diep het gat is
    beantwoord
  • de plek met glazuur is nu ongeveer 15x5cm
    beantwoord
  • Och jee. Ja dan heb je ook je best gedaan om het te proberen te voorkomen. En mooi dat Michel je kan helpen met materiaal, m`n complimenten, Michel. Succes, Karin!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.