ALGEMEEN > Chemicaliën - Grondstoffen... > Ball Clay als vervanger voor EPK?

Beste forumleden. Ik ben op zoek naar een vervanger voor EPK omdat het hier niet te krijgen is (of heeft iemand nog een tip?). Heb het forum en internet al doorgezocht en op het forum kwam Lucien met het advies om Ball clay als vervanger te gebruiken. Kan dit? Het gaat om het volgende recept:
Helder glanzend basis cone 4
Frit 3110 - 76%
Gerstley Borate - 5%
EPK (ball clay??) - 7%
Silica /Flint - 10%
Bentoniet - 2%

Graag hoor ik van u ;-)

10 antwoorden

  • In een glazuur recept kun je veilig de witte klei vervangen door een andere witte kleisoort.
    beantwoord
  • Dank je, Michel. Weet jij misschien nog een adres waar EPK te koop is of is dat gewoon niet te koop in Nederland (of BelgiĆ«)? Maar mooi dat ik ball clay als vervanger kan gebruiken.
    beantwoord
  • https://digitalfire.com/4sight/material/ep_kaolin_291.html

    EPK = Kaolien
    beantwoord
  • Hey Lucien. Ik weet dat EPK Edgar Plastic Kaolin is. Maar, zoals hier al eens eerder beschreven is, plastischer dan normaal kaolin, toch? Of kan ik volgens jou die EPK vervangen door kaolin?
    beantwoord
  • Dit kan je vervangen door kaolien van je leverancier. Je weet toch ook niet welk type je leverancier betrekt?
    beantwoord
  • Dat kan ik altijd navragen. 1 winkel waar ik regelmatig komt, zegt dat hij geen EPK verkoopt, maar wel gewoon kaolin. Keramikos meld op zijn website dat de kaolin die zij verkopen weinig plastisch is. Dus lijkt me ook geen EPK. Ik ga eens wat testjes draaien, dank je, Lucien. Trouwens, voor dat iemand de bovenste recept wil gaan gebruiken, het is voor cone 04, niet voor cone 4.... Voutje.....
    beantwoord
  • Maar jongens, waar hebben jullie het over ? Het gaat hier om een glazuurrecept waar het aandeel 10% bedraagt. Moet glazuur nu ook al plastisch zijn ? Ik vrees dat hier spijkers op laag waren gezocht worden.
    beantwoord
  • Je hebt gelijk, Lucien. Dank je voor de info.
    beantwoord
  • Ik gebruik altijd gewone kaolien en heb nog geen gekke dingen meegemaakt.
    beantwoord
  • Dank je, Marlene, voor je antwoord.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.