ALGEMEEN > Glas > borax v baking soda v zuiveringszout

Er is al veel geschreven over het combineren van glas en klei, maar -ondanks alles- heb ik nog steeds geen duidelijk beeld over het gebruik van een smeltmiddel op het glas. Ik wilde graag weten of ik baking soda of zuiveringszout mag gebruiken (i.p.v. borax) om over het glas te strooien om het smelten te vergemakkelijken.
gevraagd

8 antwoorden

  • Net iets gevonden op het forum: borax is bij de drogist te krijgen. Ga ik nu kopen!
    beantwoord
  • Jammer! Niet meer bij de drogist te verkrijgen. Dus mijn vraag blijft: kan borax vervangen worden door zuiveringszout of baking soda?
    Als iemand daar een antwoord op weet - hou ik me aanbevolen!
    beantwoord
  • Ik heb in mijn werk groen flessenglas in porseleinen vormpjes laten smelten, zonder enige toevoeging. Ik heb dit op 1150°C gestookt.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • M M Roz, elke sterke base-vormer is hiervoor geschikt.
    baking soda = natriumbicarbonaat, maar ook keukenzout = natriumchloride is geschikt, alsook kali-verbindingen en lithiumverbindingen. Zuiveringszout = natriumbicarbonaat. Engels zout = magnesiumsulfaat en borax is minder geschikt gezien deze zwakkere base-vormers zijn.
    beantwoord
  • Hartelijk dank voor beide antwoorden. Nu kan ik wat gerichtere proefjes maken!
    beantwoord
  • Borax is bij de apotheek te koop.
    Als je vermeldt waar je het voor nodig hebt (geen medisch of inwendig gebruik) krijg je het meestal wel mee.
    Is ook handig als gebruik in vloeistoffen of slibs om stank en bederf tegen te gaan.
    beantwoord
  • Voor Nederland de drogisten
    beantwoord
  • Begrijp je antwoord niet, Lucien (of misschien ook wel!).
    In Nederland is borax alleen 'op recept' te koop, ws omdat het giftig is.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.