ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Glazuur door elkaar

Ik heb 2 dringende vragen en kom er niet uit..

Wie weet of ik deze 2 botz glazuren samen-en door/over elkaar mag gebruiken? De ene is een glans en de andere is een matte glazuur.
Ik heb deze neptunis biscuit gebakken en de glazuur erop gedaan nu ben ik bang om hem te glazuurbakken..
Namelijk bij het "zwemduik"beeldje had ik eerst een engobe en toen na de biscuitbak er een glazuur (1060 gr.) er overheen gedaan. De glazuur is niet egaal rood en laat los.. Erg jammer, is daar nog iets te redden?
Bijlagen:

47 antwoorden

  • Corrie, mooi beeld, die Neptunus! Zonde als het mislukt. Ik zou eerst een proefje doen. Ik denken dat niemand de uitkomst kan voorspellen. Succes!
    beantwoord
  • Corrie, ik sta versteld van de bijzonder mooie beeldjes die je maakt en ons laat zien.
    Dit is toch allang geen beginners/werk meer.
    Vorm je dit werk uit de vrije hand of naar voorbeeld?
    Van welke afmetingen zijn ze?
    En opgebouwd uit één stuk en daarna uitgehold?
    Ben echt benieuwd.
    Zeer professioneel doet het mij aan.
    Succes met glazuren
    groet, truus w.
    beantwoord
  • Hallo Truus,
    Bedankt voor je compliment! Ik maak mijn beelden uit de vrije hand, zoek wat plaatjes op internet, of in boeken.
    Het neptunes beeld is 60 cm hoog en hol van binnen door dat ik het heb doorgesneden met een draad en uitgehold.
    Ik ben nu 2 jaar bezig, heb geen les want de cursus die ik 1 seizoen heb gehad is "ter ziele" ik heb zelf een oven en vindt het heerlijk om alleen te werken alleen mis ik de kennis van een leraar.
    Gelukkig is er hier support! Daar ben ik erg blij mee!
    Groet, Corrie
    beantwoord
  • Nou die vraag van Truus vind ik ook interessant! Hoe of waar laat je zoiets bakken? Mijn beelden maak ik in delen en lijm het later aan elkaar. Helaas dan niet meer glazuren maar patineren. Toch minder vind ik. Dit is echt profwerk? En ik zou inderdaad ook eerst proefplaatjes maken dan weet je tenminste iets. Hoewel voorspellen hoe het wordt toch altijd moeilijk blijft. Laat je ff wat weten?
    Groetjes Tiny
    beantwoord
  • Corrie, ik vind het geweldig, met zo een snelle ontwikkeling en vormgeving kun jij veel bereiken.
    Blijft het in eigen bezit, wellicht nu nog hè?
    Inderdaad is het forum een uitkomst, ik werk ook alleen(autodidact) en ga te rade op het forum als ik iets niet weet of begrijp. Ben blij met uitleg.
    Succes, en groet,truus w.

    @ Tiny, wat betreft jouw vraag; ik stook in het buurtgebouw, daar is een kleigroep zeer actief en kan ik de oven huren, altijd in goed overleg. Nooit geen miscommunicatie.
    Misschien bij navraag is er zoiets ook in jouw plaats, meestal kun je ook stoken bij een plaatselijke keramist die de oven beschikbaar stelt voor thuis boetseerders.

    Patineren kan heel mooi uitpakken, maar glazuren geeft beslist iets extra`s, en na lijmen zeker mogelijk.
    Patineer je na de biscuitstook?
    Dan heb je toch al een mogelijkheid voor stoken?Succes,en groet, truus w.
    beantwoord
  • Corrie, je heb bij het glazuren de regels van Naked Raku toegepast. Het slib heeft zich onvoldoende gehecht aan de scherf. Daarover een glazuur wat krimpt en het slib van de scherf trekt : Naked Raku. Wel erg, maar het zal je nu niet meer gebeuren. Een dun laagje sinterslib ( i.p.v. "gewoon slib" )had dit kunnen voorkomen.
    Nog dit: Probeer eens rood van Duncan glazes. ( super ! )
    beantwoord
  • Tiny, ik weet niet waar je woont, maar als je in de buurt van Helmond woont, kun je miss bij mij mee stoken. En anders idd zoals Truus zegt, eens in de buurt kijken.
    beantwoord
  • Bedankt voor de reacties. Jammer dat ik per ongeluk " naked raku" heb gedaan.. Ik heb de kwast engobe van botz op een gedroogd beeldje gedaan, ik begrijp dat het alleen op lederharde werkstukken mag? Nadat het biscuit gebakken was vond ik het wat mat en dacht ik dat het met een laagje glazuur (ook botz) mooier zou worden. Helaas ..

    Heeft niemand ervaring met mat en glanzend glazuur samen gebruiken?
    beantwoord
  • Corrie, het zit hem in de opbouw van beide glazuren. Die samenstelling is niet bekend. Daarom kan je de uitkomst niet uitrekenen. Het zou goed kunnen zijn dat hij zijdeglans wordt, het kan ook maar zo zijn dat het ruw wordt. Alleen met een testje weet je de uitkomst. De enige (naar mijn mening) die weet hoe het wordt is Botz zelf. Of iemand die het al eens geprobeerd heeft....
    beantwoord
  • Bedankt Marcel,
    Mijn idee was, om de rok van neptunis mat bruin te maken met aan de buitenkant van de plooien af en toe een glanzende stukje auqa blauw.

    Zelf glazuur maken dat zie ik totaal niet zitten. Dat vind ik zo knap, jullie weten daar zoveel van af!

    Ik vind het een heel goed idee om eerst een proefje te doen, zal laten weten wat het geworden is. Zal even duren tot dat ik weer een oven "vol" heb.
    Kun je misschien nog een tip geven over de hoogte van stoken bij deze glazuur er staat op het potje 1020-1060 wat kan ik dan het beste doen?
    beantwoord
  • Corrie,
    Zelf glazuren maken is niet zo moeilijk hoor. Aan de hand van bestaande recepten op het net of in boeken ben je al een eind. ( zelf ontwikkelen/ontwerpen is niet nodig als hobbyist ). Een tussenoplossing zijn poederglazuren waar je een kwastglazuur van maakt. Eenvoudig en stuk-ken goedkoper. CMC poeder ( emulgator ) in water oplossen tot een stroop. Dit aan het aangemaakt poederglazuur toevoegen tot je een romige vloeistof krijgt wat gemakkelijk met de kwast is open te smeren. Voeg hierbij nog wat glycerine ( Kruidvat )om het water langer vast te houden. Bij het glazuurrestant enkele druppels Dettol toevoegen tegen schimmelvorming en klaar. Botz stoken naar de bovengrens.
    beantwoord
  • Ikzelf maak poederglazuur aan met pehatine (dat verdunt is met water) totdat de dikte op room lijkt, en een beetje glycerine. Dat werkt voor mij al goed en zo kan ik precies de hoeveelheid glazuur aanmaken wat ik nodig heb.
    beantwoord
  • Marcel , zo maak ik ook mijn poederglazuur aan, en het werkt goed met kwasten. Een positieve bijkomstigheid is dat je bij vervoer het object zonder problemen kunt aanpakken. En zoals jij zegt is het na ervaring en aantekening maken van vorige hoeveelheid glazuurpoeder goed in te schatten welke verhoudingen je nodig hebt zonder veel restglazuur.
    Heb ik een beetje over dan doe ik dit in een plastic potje met schroefdeksel, etiket erop en het komt mij altijd van pas/of voor beetje bijtippen of wanneer je meerdere kleurtjes voor fijn werk nodig hebt, handig om dan dit bij de hand te hebben.
    Dit was zomaar even een ...
    groet, truus w.
    beantwoord
  • Marcel, waarom pehatine en geen CMC ?
    beantwoord
  • Zoals ik al vertelde, glazuur op gewenste hoeveelheid aanmaken (ik heb zelf nooit veel nodig) en, ik denk zelf, een stuk gemakkelijker. En geen last van schimmel als ik toch nog wat wil bewaren (zoals Truus zegt) Maar met CMC heb ik nooit mee gewerkt, dus daar kan ik ook niet over mee praten.
    beantwoord
  • Marcel, CMC is een stuk goedkoper en het schimmelprobleem lost je op met er enkele druppels Dettol aan toe te voegen. ( Pehatine is een merknaam en bevat een groot deel CMC ( zie wiki ) met een deel Bentone ( zie wiki. niet verwarren met bentoniet ))
    beantwoord
  • Oké, dank je voor de info!
    beantwoord
  • Corrie, moest ik jou zijn, zou ik voor alle zekerheid gewoon een testplaatje maken van beide glazuren samen en zien wat het geeft. Het zou zonde zijn moest er iets in het bakken verkeerd lopen
    beantwoord
  • lucien, wat is CMC precies? Ik neem aan te koop bij de 'kleiboer' ? Moet je er altijd dettol aan toevoegen om het te kunnen bewaren?
    beantwoord
  • Karin, CMC is te koop bij elke volwaardige kleiboer.

    https://nl.wikipedia.org/wiki/Carboxymethylcellulose

    Dettol is enkel nodig als je niet zo verzot bent op schimmel. Bleekwater doet het ook prima als je niks tegen deze geur hebt. :-)
    beantwoord
  • kay, thanx Lucien :)
    beantwoord
  • Hallo Karin,
    Je vraagt;’’ wat is CMC precies’’.
    CMC staat voor Carboxy Methyl Cellulose= stelmiddel=zweefmiddel=dispertiemiddel.
    Het werkt in glazuren als lijm en emulgator, gaat het bezinken van glazuurpoeder(mineralen) tegen en houd het water langer vast, zodat het aanbrengen met de kwast verbeterd.
    Een merknaam is Optapix, dit is een pasta-achtige substantie en er is Tylose (=poeder) oplossen in lauw water en toevoegen aan het glazuurmengsel en zeven.
    Zoals hierboven al besproken is de vloeistof Pehatine ook mogelijk.
    Voorkeur voor dit of dat is persoonlijk.
    Hopelijk is het een beetje duidelijk nu.
    vr groet, truus w.
    beantwoord
  • Hi Truus, dank je voor je reactie. Hier kan ik wat mee . Thanx :)
    Ik had laatst geloof ik zelf pehatine gekocht, maar nog niet geprobeerd. Maar zo te lezen zijn er meer wegen die naar Rome leiden (of naar kwastbaar glazuur hahaha)
    beantwoord
  • Dan nog even een aanvulling.
    Pehatine; 2 delen water /1 deel Pehatine.
    Goed schudden voor gebruik.
    Het aangemaakte Pehatine is zeer goed te bewaren.
    Succes
    gr,truus w.
    beantwoord
  • kijk, nog meer goed tips :) thanx
    beantwoord
  • Aanvullende info van Truus: Voor elke keer dat je de aangemaakte Pehatine gebruikt, even goed schudden. Ik doe de aangemaakte Pehatine in een grote bidon, zo kan ik goed schudden voor gebruik en goed doseren.
    beantwoord
  • moet ik toch even gaan kijken... volgens mij is het een fles vloeistof die ik heb... lijkt op een fles wax resist. Misschien ben ik in de war met een ander spulletje. Maar ik hou het allemaal in de gaten. Dank je
    beantwoord
  • Inderdaad Marcel, zo doe ik het ook, en ik vind het heel `goed` spul, die Pehatine.(Oef, dat lijkt op reclame).In het boek van Netty Jansens wordt het ook zeer veel gebruikt en aanbevolen, o.a. voor aanmaken van kleurpigmenten.
    gr, truus w.
    beantwoord
  • Truus, heb je slechte ervaring met CMC ?
    beantwoord
  • Ik denk dat ze juist goede ervaringen heeft met Pehatine. Ik in ieder geval wel, en dan stap je niet snel over. Ikzelf gebruik anderhalf fles per jaar, dat zou anders worden als ik meer nodig zou hebben. Dan zou ik wel ergens anders naar gaan kijken, bijvoorbeeld CMC. Maar voor nu is dat nog niet nodig.
    beantwoord
  • Grotere omzet, meer inkomsten. En dat zou dan een reden moeten zijn om CMC uit te proberen ondanks de " risico's " eraan verbonden ? Ik zie hier echt niet de logica van in. Uitproberen en onderzoeken heeft me nooit windeieren gelegd en is een deel van de creativiteit.
    beantwoord
  • @ Lucien, ik heb zeker geen slechte ervaring met CMC.
    Heb daarvan nog een 500 gram pot in gebruik.
    Maar Pehatine heeft mijn voorkeur, de huid voelt harder aan en geeft met vervoer geen problemen.
    De Optapix gebruik ik soms als aanvulling.
    Met name bij een tweede × glazuren.
    Beslist goed spul, ben ik zuinig op.
    Het verschil in prijs is niet erg opvallend.
    De Optapix 500 gram is ook €12,95 en Pehatine is in verhouding niet veel duurder.
    Behalve wanneer je maïzena gebruikt, dan ben je `spekkoopman`.
    Ik bestrijd dan ook niet de twee producten, maar heb mijn voorkeur.
    vr groet, truus w.
    beantwoord
  • Dit was een leerzame discussie. Zelf gebruik ik ook Pehatine. Bevalt uitstekend. Wel iets duurder in gebruik. Dank jullie wel
    beantwoord
  • Truus, indien de huid niet hard genoeg aanvoelt heb je er te weinig CMC aan toegevoegd. Wil je helemaal een transporteerbare huid, kan je er wat arabische gom aan toevoegen. Indien je een kwastglazuur wil, voeg er wat glycerine aan toe. Het bruikbare volume is 3 maal Pehatine. Het bruikbare volume is 12 maal CMC. Reken nu maar.
    beantwoord
  • Lucien, ik waardeer je handreikingen, maar hou me te goed, als iets goed bevalt en er voor mij geen dwingende reden is om te veranderen blijf ik graag bij hetgeen mij het beste uitkomt.
    vr groet,
    truus w.
    beantwoord
  • Truus, dat is je goed recht, maar ik reken erop dat er nog leden zijn die dit lezen.
    beantwoord
  • Natuurlijk zijn er leden die dit lezen, we waarderen immers alle reacties die onze kennis vergroten.
    Dank je wel voor de inbreng.
    vr groet, truus w.
    beantwoord
  • Was een leuk debat. :-)
    beantwoord
  • Corry, misschien een beetje laat, maar ik kwam bij toeval deze tip tegen bij Botz: www.botz-glasuren.de/.../

    Quote: BOTZ vloeibare glazuren kunnen voortreffelijk over elkaar worden geglazuurd!
    beantwoord
  • Bedankt Marcel,
    Ik heb eerst een proefje gedaan en daarna mijn beeld het is prima gelukt! Hieronder de foto

    Ik wilde het niet zo netjes geglazuurd hebben, alsof hij van zeewier gemaakt was en pas uit de zee kwam..
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Hey Corrie. Hij ziet er geweldig uit, super! Is het ook mat en glanzend geworden?
    beantwoord
  • Ja het bruin is niet mat, dat is eigenlijk jammer ..
    beantwoord
  • Oke, dat is dan wel jammer. Maar Corrie, ik vindt m geweldig!
    beantwoord
  • Hallo Corrie,
    In welk rap tempo creëer jij al die prachtige figuren/annex beelden? Hoe speel je dat klaar?
    En de afmetingen? Die zijn...?
    `Ze` ogen erg groot, ik vind het bewonderenswaardig, die ontwikkeling bij jou.
    Een natuurtalent! Je hebt het in de vingers.
    Succes verder met je prachtig werk, wat is overigens je bestemming van je werk?
    Ik ben benieuwd.
    groet,
    truus w.
    beantwoord
  • Hallo Truus,
    Bedankt voor je compliment!
    Het klopt wel dat ik vrij veel maak, elk vrij uurtje overdag ben ik aan het boetseren en vaak ook 's avonds. Mijn beelden zijn meestal vrij groot deze Neptunus is 60 cm hoog. We hebben een groot huis en een grote tuin dus nu zijn ze nog voor mezelf :-)
    Wel doe ik mee aan de lokale kunstroute in Augustus en dan moet ik er verkopen want anders staan ze overal....Maar eigenlijk doet dat nog zeer..

    Wat maak je zelf ? Ik ben ook benieuwd!
    beantwoord
  • Hallo Corrie,
    Wanneer je mijn naam aanvinkt, dan lees je m`n profiel.
    Ik maak voornamelijk potvormen, is echt mijn item, en heb mooie resultaten.
    Ook heb ik meerdere vormen op Pinterest/borden geplaatst.
    En als je mijn naam googled en vinkt op afbeeldingen, dan is ook daar iets van mij te zien, van jou overigens ook, want dat werkt zo met google, wie een site bezoekt is zichtbaar. De afbeeldingen die je toont op het forum komen ook terecht bij google.(Is je vast wel bekend), ik heb trouwens geen eigen website, maar zo is er ook wel iets te zien.
    En op het forum staan al vele foto`s van mijn `werk`.
    groet, truus w.
    beantwoord
  • Mooi Truus, mijn complimenten voor jou!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.