ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Raku stoken

Ik zag laatst een filmpje op internet dat er Raku gestookt werd met een keramiek oven, tijdens het afkoelen van de oven werd de oven opengedaan om de bekende craquele te creeeren en daarna in de zaagsel bedjes gelegd...heeft iemand hier ervaring mee?
Groet Anita
gevraagd

6 antwoorden

  • Foute conclusie Anita. Die keramiekoven gaat vast niet lang meegaan en zal je meer kosten dan zelf een Raku oventje te bouwen. Trouwens, je kan ook bisquit bakken in een Raku oven. Doe ik al ja...ren. Enkel de stookkurve voor bisquit volgen met een losse thermokoppel.
    beantwoord
  • Anita, om dezelfde craquelé zoals bij Raku te bekomen, moet je de oven openen boven 600°C. Onder deze temperatuur heb je een ander soort craquelé wat niet zo uitgesproken is.
    beantwoord
  • Het kan dus wel? Wilde namelijk een raku oven maken , maar toen ik het filmpje zag dacht ik kan net zo goed een keramiek oven kopen dan heb ik het compleet ook voor de bisquit en kan ik gaan experimenteren..
    beantwoord
  • Wat gebruik jij als brander voor de Rakuoven?
    beantwoord
  • De eenvoudigste brander voor dakbedekking zonder verlengstuk of handvat. Wel een ontspanner en een goed regelbaar kraantje. Zie boek : HET ATELIER de wereld van 12 keramisten. Te koop in elke zaak keramiek benodigdheden. Ook in de bib.
    beantwoord
  • Hoi Anita, denk eraan nooit rakustoken in een "gewone"oven. Te vroeg de oven openen betekent kapotte verwarmingsspiralen! Niet doen!
    Groetjes Tiny
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.