ALGEMEEN > Tips > Tips voor afwerking..

Deze 2 beelden komen net uit de oven, en yes ze zijn heel gebleven! In 10 uur tot 110 graden gestookt daarna verder met 150 gr naar 1020. Wat een geweldige tip van Michel Kuiper om zo langzaam te stoken in het begin. Bedankt hiervoor!!

Nu de vraag wat ik er verder het beste mee kan doen.. In de bruine was? Ik wil ze liever niet glazuren, dat lijkt me niet mooi. Help wie heeft er een goede tip?!
Bijlagen:
gevraagd

9 antwoorden

  • Mooi Corrie prachtig.
    Wat je er verder mee kan doen durf ik geen tip te geven
    Succes
    beantwoord
  • Corrie, deze beelden hoeven geen extra decoratie naar mijn gevoel. Indien je ze wil waxen, kijk uit naar synthetische was en geen bijenwas. Daar blijft stof in kleven.
    Betreft de stookcurve is het ruim voldoende te stoken aan 100°C/ uur tot 600°C en dan kan je zelfs naar vol vermogen, gezien er dan geen gevaar voor barsten meer bestaat. 1020°C lijkt me wel zeer laag om het zo te houden.
    beantwoord
  • Dank je Lucien, welke temperatuur denk je aan?-- Zie foto van de Klei--
    Kan ik de volgende keer ook gelijk hoger stoken of is het beter in twee stappen zoals nu..
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Better safe than sorry. Het stuk dat je droog stookt zou ik vooral niet inkorten. Vooral bij dikwandig geboetseerd werk is het essentieel dat alle vocht er uit vooraleer je omhoog gaat met de temperatuur. Bij dunwandig werk hoef je niet lang voor te stoken. Nog even als opmerking. Het vóórstoken kost amper stroom dus vooral niet snel stoken uuit zuinigheidsoverwegingen.

    Als je toch wilt glazuren is het het mooist als je daarvoor een mat glazuur gebruikt. Dat laat de vormen goed in tact; glanzend glazuur accentueert elke oneffenheid als chamotte of gaatjes in het oppervlak.
    beantwoord
  • Corrie, je kan gelijk ook hoger stoken. Dit zij beiden steengoedglazuren en als je niet gaat glazuren is 1100°C wel aangewezen.
    beantwoord
  • Bedankt allemaal,
    Lucien de foto is van de etiketten van de klei die ik gebruikt heb, dat is steengoedklei volgens mij.

    Al ik het goed begrepen heb Is het dus het beste om ze opnieuw te stoken maar dan tot 1100 gr. en daarna met een synthetische was af te werken..

    Michiel, moet ik de 2e keer stoken toch weer zo langzaam beginnen tot 100 gr? Of is dat alleen de eerste stook?

    Volgende keer zal ik gelijk tot 1100 graden gaan, dat spaart weer een stook ;-))
    beantwoord
  • Corrie, de tweede stook kan je aan 120°C/ uur tot 600°C doen en dan vol vermogen.
    Te langzaam stoken heeft tot gevolg dat je een warmte doorstraling van de ovenwanden krijgt. Dit wil zeggen dat hoe langer je stookt de oven aan de buitenkant warmte begint te verliezen. Men is geacht enkel een kurkdroog werkstuk in de oven te plaatsen.
    beantwoord
  • Ga ik doen nogmaals bedankt!
    beantwoord
  • Houd er rekening mee dat je beelden door de hogere stook wel donkerder van kleur worden.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.