ALGEMEEN > Klei - algemeen > Franse Grèsklei -- temperatuur

Ik heb Franse Grèsklei. Die kan je steengoed bakken, dus boven de 1200 graden.
Maar ik wil niet meer zo hoog bakken en glazuren.
Ik heb glazuren van 1060.
Enkel op de temperatuur van 1060 zijn de werkstukken minder sterk.

Kan ik deze Franse Grèsklei biscuit hoog bakken om hem sterker te maken en daarna op een lager temperatuur 1060 glazuren?
Op welke temperatuur is deze klei dichtgesintert?
Tot welke temperatuur biscuit kan je nog goed glazuur aanbrengen op deze klei?
gevraagd

1 antwoorden

  • Beste Richard. Ik heb zelf wel eens een proefje gedaan met Creaton klei (Wit steengoed 25% 0-0,2mm chamotte C 254 ) te bakken op 1220 en daarna met Duncan glazuur gebakken op 1060. Op het proefje ging het goed, maar het "kleeft" niet zo goed als op gewone biscuit (die ik bak op 1000 graden). Het heeft veel langer tijd nodig om te drogen en wat mij opviel dekt het wat minder aan de randen dan het biscuitgebakken testje. Dit kan deels ook liggen aan dat je er minder kan opbrengen, het slechter aanzuigt. Dit kun je voorkomen door je keramiek op temperatuur te brengen met een föhn of oven, je glazuur droogt sneller en plakt beter. Volgens sommige werkt goedkope haarlak ook. Eigenlijk hetzelfde principe als keramiek her-glazuren.
    Uiteindelijk gebakken zit het er net zo goed op als een gladbrand op 1060 graden (testje met een punthamer op het glazuurwerk), op de randen na.
    Volgens mij wordt het wel vaker op deze manier gedaan, als ik het goed heb, met gebruikersgoed.

    Uiteindelijk adviseer ik je altijd zelf een testje te doen voor het uit te voeren op al je werk.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.