ALGEMEEN > Glazuur - problemen > Groene glazuur maar eerder blauw!?

Hallo beste mensen en raadgevers.
Na een vorige vraag betreffende het glazuren van gevelstenen (zie: http://oud.klei.nl/forum/o/7810/Gevelstenen%20glazuren?nm=ov) heb ik volgend probleem: Ik heb eerst enkele standaard groene glazuren getest. Er werd gekozen voor de glazuur van BOTZ nr 9343 (flaschengrun - bottlegreen glanzend).
Na een eerste teststook op 1050°C werd deze kleur als best geschikte gekozen. Ik heb nu een volle oven stenen gestookt - wel in een andere oven en andere regelaar - weer op 1050 graden, de kleur is nu eerder blauw dan groen. Enkele vaststellingen: de grote oven is voor mij een nieuwe (2dehandse)oven, deze geeft wel een lagere temperatuur aan (-50°C)dan de meter in de vorige oven (gebruikte ik als extra controle van de temperatuur): ik dacht dat de reden hiervoor was dat het thermokoppel korter is, minder diep in de oven zit en dus vlakbij bij de verwarmingselementen). Wat zou de oorzaak kunnen zijn van deze eerder blauwe kleurtint. De verkoper van de glazuur dacht misschien dat er in de oven door een eerdere stook andere 'gassen(chroom)' kunnen vastzitten en vrijkomen bij een stook? Ik denk dat het misschien het temperatuurverschil zou kunnen zijn, hogere temperatuur, kleur blauwer? (gebruikte stookcurve: 90 min. naar 250 en dan in +/- 10 u naar 1050) Wie kan mij helpen?

4 antwoorden

  • Bovenstaande vraag is door u ook gesteld in uw eerdere vraag over gevelstenen.

    Meerdere threads posten (cross-posten) is meestal zeer vervelend. Als iemand op die reactie wil reageren, moet hij eigenlijk in alle discussie’s waar die reactie staat, dezelfde reactie plaatsen. Daardoor ontstaan twee gelijke paralelle discussie’s wat niet erg handig en dus ongewenst is. Daarom: niet cross-posten.

    Uw vraag in het onderwerp Gevelstenen is verwijderd en in bovenstaande vraag is een link geplaatst naar deze vraag.
    beantwoord
  • Als je in een oven veel veel lading hebt zal de stook met eenzelfde instelling van de energieregelaar (Full neem ik aan) langzamer stoken dan wanneer de oven relatief leeg is. Het glazuur zal anders reageren op de andere stook curve. Dat verklaart waarschijnlijk het andere stookresultaat.

    Met groet www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Juist. Daarom pleit ik al jaren voor het gebruik van smeltkegels, eventueel via een kiln-sitter. Hiermee kan je zien hoeveel afwijking er is tussen temperatuur en tijd tussen verschillende ovens en verschillende ladingen.
    beantwoord
  • Wanneer ik vooraf een proef doe voor een glazuur dat daarna met een relatief volle oven wordt gestookt, pas ik in de kleine proef de snelheid aan van het stoken voor de laatste 200 graden. Van mijn elektrische oven weet ik hoe lang deze op Full over de laatste 200 graden doet. Nu heb ik mijn oven bij elke stook eenzelfde vertraging (van snelheid) gegeven. Zodoende maakt het geen of amper verschil, of de oven nu erg vol is geladen of relatief leeg (zoals bij een proefstook). Op die manier heb ik geen kilnsitter of kegels nodig, hoef ik de ovenregeling niet om te bouwen. Is ook niet zo praktisch.
    Met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.