ALGEMEEN > Stoken > droogstoken

Goede warme avond allemaal,
Ik heb een aantal mokken klaar staan die ik met een rauwglazuur wil gaan stoken. Maar omdat het zo vochtig is ben ik bang dat ze toch niet helemaal droog zijn....
Ik heb onder de trefwoorden gekeken hoe ik de objecten eerst kan droogstoken. Helaas kan ik niet echt vinden hoe dit het beste moet. En klopt het dat de oven dan een stukje open moet staan?
De mokken gaan, als ze droog zijn, op 1070 graden gebakken worden met een pendel van ca. 30 minuten.


4 antwoorden

  • Droogstoken is altijd zinnig; zeker nu de luchtvochtigheid zo hoog is.. Ik zou daar nooit op bezuinigen. Stook de oven op bijvoorbeeld 4 uur naar 120 graden. Dat moet wel voldoende zijn. Beperk de voorstook tijd niet want het stoken kost dan amper elektriciteit.
    Daarna kun je bijvoorbeeld de oven programmeren zoals je dat bij een glazuurstook zou doen.
    Succes ermee. www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Marjan, het klopt dat je best de oven niet helemaal sluit zodat er luchtstroom kan ontstaan. De temperatuur moet steeds onder 100°C blijven bij droogstook. Door middel van een spiegeltje op kamertemperatuur kan je zien of de mokken droog zijn als het spiegeltje wat je boven de luchtstroom houdt geen dampaanslag meer laat zien. En waarom 30 min. pendelen ?
    beantwoord
  • Hi Lucien
    Ik pendel war langer omdat ik begrepen heb dat de glazuur mooi glad brand.
    Rauwglazuur is lastig aan te brengen. Soms is er een kleine ophoping van de glazuur of een laagje die over de andere laag gelopen is.
    Ik merk dat er dan wat hele kleine belletjds ontstaan op dat punt. Of het niet voldoende gesmotis.
    Of misschien iets hoger stok?

    Bedankt voor de uitleg heren.
    beantwoord
  • Marjan, meestal kan iets hoger stoken het pendelen uitsluiten, alhoewel taai smeltende glazuren ( deze met een groot smelt traject )met een kwartiertje pendelen zich kunnen ' zetten '. Langer pendelen betekend iets te laag gestookt naar mijn idee.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.