ALGEMEEN > Klei - algemeen > Klei patineren

Hallo,

Hoe krijg je klei mooi oud gemaakt (groen).

Ik heb witte klei en geprobeerd te patineren met groene patina verf. Maar het blijft niet goed zitten. Met welk middel moet ik de klei insmeren om het toch goed gehecht te krijgen?

Christianne

8 antwoorden

  • Hoi Christianne,

    Informeer een keer naar Modern Options.
    Dit is op een acrylbasis bronze, koper en nog een paar tinten die je daarna groen of blauw patineerd,
    Een erg mooi produkt en het blijft heel goed zitten.

    Te koop bij Joop Cock te Bergschenhoek en daar kun je tevens voorbeelden zien.Voor een complete set ben je ongeveer € 35,-- kwijt.
    Openingstijden ven woensdag t/m zondag van 10:00 tot 17:00.

    Groetjes Suus
    www.suuskeramiek.com
    beantwoord
  • Hoi Christianne,

    Ik heb zelf een beeld van witte klei eerst met een donkerbruine acrylverf geschilderd en laten drogen. Daarna heb ik een kleur gemengd die een beetje kopergroen is geworden en daarmee heb ik het hele beeld ingesmeerd. Vóórdat deze groene verf droog was heb ik het meeste er weer afgeveegd.

    Ik vind het zelf wel redelijk geslaagd, maar wie ben ik.....
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Beste Christianne,

    Ik heb een keer een programma gezien over kunstvervalsers.
    Om keramiek een zeer oude uitstraling te geven was de eerste stap. insmeren met yoghurt en begraven.
    Door de bacterie groei en rotting trekt er iets in de klei wat het begin is van een echt oude uitstraling, daarna kun je met transparante lagen verf het patina verder opbouwen.
    Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
    Groeten
    Hans

    beantwoord
  • Hallo,

    Je beeld ziet er prachtig uit.
    Dat is de kleur die ik wil.

    Christianne
    beantwoord
  • Dankjewel. Gewoon met 2 kleuren acrylverf dus.

    Succes!
    beantwoord
  • Beste Hans,
    Interessant dat begraven. Weet je in welk land dat was? Dat zegt namelijk wat over de omstandigheden van het begraven keramiek. In zand of aarde? Een warm land? Heb je enig idee hoe lang? En hoe duurzaam is het effect?
    beantwoord
  • Wat die bacterie-groei betreft, zou je denken dat het vochtig en warm moet zijn. Dat is de cultuur waar de meeste bacteriën zich lekker in thuis voelen. Dus een leuk plekje in een zoninge slootswal misschien?
    beantwoord
  • Beste Selma
    Helaas geen details meer onthouden, gewoon experimenteren of zoeken naar meer informatie
    succes
    Hans
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.