ALGEMEEN > Klei - algemeen > kan klei met fijne en grove chamotte samen gebruikt worden ??

Heb stuk gemaakt met fijne chamotte en om af te werken zag ik dat op sommige plaatsen waar ik het niet zo glad kreeg klei met grove chamotte gebruikt was... Heb al bisquit gebakken en is ok maar moet nog geglazuurd ..

5 antwoorden

  • Dag, dan heb je toch al het bewijs dat het samen gaat, al is het niet gebruikelijk.
    Succes met glazuren.
    vr groet, truus w.
    beantwoord
  • Ik demk dat je het hebt over chamotte klei ipv. chamotte.
    De combinatie van chamotte's is juist gunstig vanwege een opbouw van de korrelgrootte. Het euvel bij sommige kleimassa's is dat deze te weinig korrelopbouw hebben en er daardoor in een gladgestreken oppervlak na het bakken kleine oppervlakte scheurtjes te zien zijn. Om die reden bereid ik mijn eigen kleimassa, uitgaande van 01795, waar ik zowel gladde klei als fijne chamotte poeder en veldspaat toevoeg.
    Met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Michel, heb je van 01795 de technische fiche?
    beantwoord
  • Michel dank je voor je mededeling. Ik had een nare ervaring door grove chamotte klei en fijne chamotte samen te gebruiken. Stuk was kapot in oven na bisquitbak dus voor mij lag het aan twee verschillende kleien maar kan ook door de menging gebeurd zijn.... was bang om mijn werk weer eens te bakken met de 2 verschillende kleien. heb soms overschotjes die ik dan vochtig bewaar en te laat zie dat het niet dezelfde zijn;;;;bedankt
    beantwoord
  • Het zou geen probleem geven als je de twee kleimassa's met elkaar vermengt. Als je de twee soorten aan elkaar wilt vastmaken krijg je problemen met een evt. krimpverschil.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.