ALGEMEEN > Breuken, scheuren kapotvriezen, restaureren etc. > Lijmen biscuit

Hallo allemaal,
Ik heb een beeld van 1.20 m. in stukken van 40 cm. biscuit gebakken. De bedoeling is dit aan elkaar te lijmen en dan te patineren. De helft van het beeld zit nu aan elkaar met tegellijm. Prima, maar het laatste deel wil maar niet vast blijven zitten. Ik heb toen polymax gebruikt over de tegellijm heen, maar dat blijkt ook niet te werken. Vraag waarmee lijm ik biscuitgebakken stukken in principe aan elkaar en wat is een goede manier voor op die tegellijm? Of moet ik de tegellijm eerste verwijderen?
Andere vraag: als ik de 40cm. stukken wel glazuur en daarna aan elkaar wil lijmen wat voor een lijm gebruim ik dan?
gevraagd

8 antwoorden

  • http://oud.klei.nl/forum/o/4429/waarmee%20kan%20ik%20keramiek%20lijmen%20op%20perspex?nm=t
    beantwoord
  • Bedoel je patineren (=kamertemperatuur 'glazuur') of bedoel je glazuur temperatuur, bv. 1060 graden?
    beantwoord
  • Hai Michel. Patineren is in dit geval acrylverf, maar dat is in dit geval niet zo belangrijk. Het gaat erom hoe ik het biscuitgebakken laatste deel aan de rest kan lijmen. Polymax op tegellijm werkt dus niet hier. Waarmee wel?
    Andere vraag was: waarmee lijm ik reeds geglazuurde delen van het beeld aan elkaar? Stel dat ik dat zou hebben gedaan.
    Misschien was ik wat onduidelijk. Nu wel?
    Groet Tiny
    beantwoord
  • Weet iemand het antwoord op mijn lijmvragen al? Ik heb nu alles verwijderd, zowel de tegellijm (hij bleek over de datum!) en de polymax. Wat smeer ik er nu op?
    Groetjes en alvast bedankt. Tiny
    beantwoord
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Secondelijm

    Eerst de stukken met tape aan elkaar zetten, zo dat alles perfect op zijn plaats zit. Dan druppelsgewijs de naden met secondelijm invullen. Door het capillaire effect gaat deze lijm in de naden worden gezogen. Gebruik dus hiervoor het meest vloeibare type.
    https://nl.wikipedia.org/wiki/Capillariteit
    Nadien de tape verwijderen en op deze plaatsen de handeling herhalen. Restanten met scherp mes wegsnijden.
    beantwoord
  • Ik denk dat je de tegellijm eerst moet verwijderen. Overigens tegellijm werkt vooral goed als je grotere oppervlakken aan elkaar moet lijmen en de lijm moet vullen (=lijmnaad geven). Ik denk dat jij zo min mogelijk naad wil hebben. het beste is de beide breukvlakken schoon en stofvrij te maken en er twee componenten polyurethaan lijm voor gebruiken. Om de naad echt minimaal te laten zijn bedek je niet het hele breukvlak met deze lijm, maar breng je kleine stipjes ervan aan.
    P.S. Plymax lijmt wel maar geeft ook veel naad en heeft het in jouw geval het nadeel dat het flexibel blijft.
    Succes ermee www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Opgelet met 2 componenten lijmen, deze zijn UV gevoelig en kunnen na enkele jaren loslaten. Voor onregelmatige en ' vervuilde ' breuken heb ik goede ervaring met Tec7. zelfs met verlijmen van kunststoffen.
    beantwoord
  • Ok mannen bedankt weer ik ga het opnieuw proberen.
    Groet Tiny
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.