ALGEMEEN > Diversen > Scheidingsmiddel klei/glas

Beste collega's,
Ik wil in een malletje van biscuit gebakken klei glas uitsmelten.
Welk scheidingsmiddel werkt het best?

15 antwoorden

  • Beste Wil, voor mijn glasjuwelen te fusen in de oven gebruikt ik keramisch vilt met daarop thin fiber paper ;)
    beantwoord
  • Dank voor je reactie, Els. Liggen jouw glas juwelen ook in een malletje met opstaande randen? En vormt dat vilt/Thin fiber zich dan ook in alle hoekjes van dat malletje? Ik heb het volgende plan: in mijn bloemen die ik maak van klei wil ik een glazen 'hart' maken. En dat moet bol staan. Dus ik dacht aan een malletje van klei, biscuit stoken en daarin glas uitsmelten. Dan omgekeerd in de bloem leggen, zodat de bolle kant boven is.
    beantwoord
  • Niet echt, Wil...het keramisch vilt en Thin fiber liggen gewoon "plat" op de ovenplaat. Ik probeer me je uitleg voor te stellen, maar dit lijkt me moeilijker op deze manier. Denk dat het papier niet flexibel genoeg zal zijn om een mooi resultaat te bekomen. Hoe groot moeten de "hartjes" zijn ? Als je een stukje glas van 0,5 cm op 0,5 cm laat fusen, dan heb je een heel klein bolletje...zo doe ik het voor kleine oorbelletjes. Is wel héél klein....
    beantwoord
  • Probeer eens aluminiumoxide ( korund ).
    beantwoord
  • Els, die hartjes moeten best groot zijn. De bloemen zijn ook supergroot! Zo'n 3 cm doorsnee of nog groter!
    beantwoord
  • Lucien, al.oxide aangemaakt met water?
    Waar het glas de aluminiumoxide raakt, verwacht je dat het glas daar dof wordt ipv helder glanzend?
    beantwoord
  • Aanmaken met water en wat arabische gom. Test dit eens.
    beantwoord
  • Ik ga dit testen ,Lucien. Dank voor je advies.
    beantwoord
  • Blij dat je andere tips krijgt, Wil ;) Ben gewoon nog verder aan het denken...als je 3 stukjes glas van 3x3 cm op elkaar fused, dan krijg je ook een vrij bol effect...weet natuurlijk niet "hoe bol" het moet zijn...beetje moeilijk om uit te leggen. Maar als je ronde glasstukjes gebruikt, 3 lagen en het bovenste enkele mm groter...dan zou het moeten lukken. En dan kan je gewoon met het keramisch vilt werken en het fiber paper. Ik maak nooit volledig "ronde" juwelen, maar zal een foto meesturen...dan heb je al een beetje een idee. Hoop dat mijn uitleg een beetje duidelijk is...
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Leuk dat je meedenkt, Els! Samen kom je er vaak wel uit. Mijn bedoeling is wel dat de glasharten veel minder plat zijn. Heb nu van klei wat malletjes gemaakt. Daarop na de stook aluminumoxide , glas erin en met de glazuurstook meesturen. Las ook dat er een scheidingsmiddel is dat met een spuitbus kan worden aangebracht. Iemand hier ervaring mee?
    beantwoord
  • Els, zou ik ook nog meer laagjes glas op elkaar kunnen leggen zodat het hart 'bolwerken hoger wordt?
    beantwoord
  • Boller en hoger wordt wilde ik schrijven. Maar de automatische spelling nam het over..grrr
    beantwoord
  • Alvast veel succes met het experimenteren, Wil ! Je kan inderdaad proberen met nog meer laagjes glas...maar weet niet of het resultaat veel boller zal worden ? Het max laagjes dat ik al heb uitgeprobeerd is 4 lagen...en dit was niet veel verschil in "bol zijn". Hoop dat het zal lukken met de malletjes (y)

    beantwoord
  • Dank je, Els. Wordt vervolgd....
    beantwoord
  • Ben benieuwd ;) Ik blijf volgen...
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.