ALGEMEEN > Engobe - Bodystain - Glazestain - Kleurpigmenten - Majolica - Sinterengobe > oxides en invloed kleisoort.

Dag,Ik wou eens de verschillen zien bij het inwassen met cobaltoxide, eerst op witte aardewerkklei en daarnaast op lachsklei.(=Lederkleur, terracotta-achtig na de biscuitstook). Opvallende verschillen. De invloed van het ijzer in de lachsklei is heel nadrukkelijk aanwezig. Beide geven duidelijk een andere huid.
Eigenlijk is lachsklei een vreemde kleikleur, mooi met simpel transparant glazuur en geschikt als er geen dekkende glazuur aangebracht wordt, omdat anders de geel/rode kleur niet meer zichtbaar is. En is een witte aardewerkklei meer logisch.
Betekent dit dat je lachsklei alleen kunt afwerken met oxides?
Vind ik overigens best mooi.
Wel daarover een transparant glazuur aangebracht,geeft mooi resultaat.
Het kommetje op de tweede foto is ingewassen met koperoxide en toont een sterkere kleur.
@ Lucien, heb jij misschien enige uitleg?
Is er voor deze kleisoort geen glazuur die iets extra`s geeft?
Tinwit is prima dekkend, heb ik al gebruikt, maar dan is het immers flauwekul om een lachsklei te gebruiken!Correctie; Het kommetje op de eerste foto is ingewassen met koperoxide.(die`alleen`staat).
groet, truus w.

Terzijde: @Lucien, ik heb op een kom,(ook lachs klei) met gladde oppervlak gewerkt met de ceraline krijtjes en dat is leuk geworden.gr truus w.

NB Mede forum gebruikers: ceraline krijtjes zijn echt een aanvulling om iets gewoons iets extra`s te geven. De krijtjes gaan lang mee, het slijpsel kun je nog weer als pigment gebruiken! Kijk onder trefwoord: Ceralinekrijtjes
Bijlagen:

7 antwoorden

  • Leuk te vernemen dat de krijtjes gewaardeerd worden.
    Wat betreft transparant over ijzerhoudende klei:
    Je kan ook bij het transparant glazuur 3 tot 4 % tinoxide aan toevoegen. Dit geeft nog geen dekkend, maar eerder een opaal effect, wat ik mooier vind dan totaal wit-dekkend. Je laat de ondergrond meespelen. Tinoxide in kleine hoeveelheden geeft de kleuren een meer fris karakter.
    beantwoord
  • Dank Lucien voor je uitleg en oplossing, ik ga tinoxide aanschaffen, morgen bezoek ik Keramikos in Haarlem, dat komt goed uit.
    Een fijne dag verder en bedankt.
    groet, truus w.
    beantwoord
  • @ Lucien, een simpele vraag voor jou, maar zou graag weten;‘‘ Is een 3 tot 4% hetzelfde als 3 tot 4 gram? En dan is dit bedoeld op 100 gram glazuur poeder?
    Het duurt even voor ik kan stoken,(pas weer in sept), maar wil er wel mee aan de slag wb de toevoeging van tinoxide bij de transparant glazuur.
    Het werkstuk goed afgedekt weg zetten, zodat er geen stof bij kan!! Ik heb geduld ☺.
    Behalve jouw bovenstaande raad en het voorkomen van craquelé, waarvoor is tinoxide nog meer van toepassing en een aanvulling?
    Ik laat de uitslag t.z.t. weten.
    vr groet, truus w.
    beantwoord
  • Truus, tinoxide is een opaakmaker. Het maakt van een transparant glazuur een wit-dekkend glazuur. Zirkoonoxide heeft ook deze functie, maar geeft een wat kouder wit. Tinoxide heeft ook de eigenschap, zelfs in kleine hoeveelheden, de kleurvormende oxides helder te maken en houdt ze beter vast. Uiteraard kan je deze ook aan een engobe toevoegen. Dit is wat ik zou noemen, Delfts glorie. :-)
    beantwoord
  • Lucien, een simpele vraag voor jou, maar zou graag weten;‘‘ Is een 3 tot 4% hetzelfde als 3 tot 4 gram? En dan is dit bedoeld op 100 gram glazuur poeder?
    groet, truus w.
    beantwoord
  • Truus, glazuurrecepten worden in % uitgedrukt, per 100 dus. Als je 100 gr glazuur hebt en je voegt er 3% tinoxide bij, moet je 3 gr afwegen. Voor 200 gr glazuur is dat dan 6 gr tinoxide, enz.
    beantwoord
  • Lucien en Christ,
    Bedankt voor jullie reactie.
    vr groet,
    truus w.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.