ALGEMEEN > Glazuur - problemen > Transparant glazuur steengoed

Hoi
Ik gebruik de sp451 transparant glans glazuur van keramikos, meestal voor mijn porseleinen vaasjes en bekers (inloden/ingieten).
Ik heb laatst ook een beker in steengoed gemaakt, en die met dezelfde glazuur in geloden !.
Ik ben niet zo blij met het eindresultaat omdat het vrij dun is. Dit zag ik gelijk al na het het aanbrengen van de glazuur. Moet ik naar een ander glazuur opzoek, of kan ik deze wel gebruiken maar dan dikker aanmaken ? Ik hoor graag van jullie !

5 antwoorden

  • Hallo Marieke
    Ik neem aan dat de glazuur die je gebruikt hebt aangeeft hoe hoog deze te bakken is. Heb je een hogere temperatuur aangehouden dan kan dit een probleem zijn.
    En je klei is deze geschikt voor de steengoed temperatuur?
    beantwoord
  • Ja 1250 graden ! En ik heb de svsz steengoed gietklei gebruikt
    beantwoord
  • Zou het kunnen zijn dat de zuigende werking van je steengoedklei minder is dan je porselein? Dan moet je waarschijnlijk de dikte aanpassen aan de klei die je gebruikt. Ik ken het woord "inloden" niet, is dat het zelfde als dompelen?
    beantwoord
  • Loden of looien is een oude uitdrukking voor glazuur aanbrengen,vroeger was loodmenie een standaard smeltmiddel in glazuren.
    Het eenvoudigste glazuur bestond toen vaak uit kleislib en loodmenie verhouding 75/25 als ik het goed heb.
    Overigens heb ik dezelfde gedachte als Marcel wat betreft de glazuurdikte.

    Frans
    beantwoord
  • Oké, dankjewel Marcel en Frans, ik ga het proberen !
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.