ALGEMEEN > Breuken, scheuren kapotvriezen, restaureren etc. > Bakproblemen hoofd ontploft

Net oven opgedaan en de kop van mijn beeld was in 1000 stukjes ontploft. Het beeld zelf was prima.
Wat heb ik verkeerd gedaan?
in 8 uur naar 110 graden gegaan, daarna met 60 min per 150 graden naar boven tot 1020


19 antwoorden

  • Dag Corrie,wat balen voor je! Zou het ook mogelijk kunnen zijn dat het zit in het maakproces? Bijvoorbeeld was het hoofd goed uitgehold en even dik als de rest van de vorm? Of is het mogelijk dat je stukken klei hebt aangebracht waar mogelijk lucht bijingeschoten
    is? Groeten
    beantwoord
  • Was het wel droog genoeg? Het lijkt wel alsof er nog vocht in het beeld zat. Idd wel balen!
    beantwoord
  • Ik heb het weken laten drogen maar misschien was het kopje toch te dik... Ik weet het niet.. Ik ben toch best langzaam begonnen he
    beantwoord
  • Ja, eigenlijk wel. Wat me wel opvalt, is de snelheid waarmee je voorbij de kwartssprong gaat. Ik heb het idee dat je te snel stookt. Ikzelf stook zeker de helft in snelheid. Als het werkstuk dan dik is, begint de buitenkant al aan de sprong, en is de binnenkant nog niet aan de temperatuur. Maar misschien dat de pro,s onder ons hier iets over kunnen zeggen....
    beantwoord
  • Corrie, Heel vervelend voor je dat het mis is gegaan in de stook.
    Als het hoofd in duizend stukjes is ontploft, is dat te wijten aan te kort droogstoken. Ik weet niet hoe dik het hoofdje was. Wanneer het kopje erg glad is afgewerkt maakt dit de huid ervan nog dichter en moet er langer worden droog gestookt.
    Marcel, het kan niet worden veroorzaakt door de kwartssprong. Bij de kwartssprong ontstaan er niet een heleboel flintertjes, maar vertoont het werkstuk grote (meestal openstaande) scheuren, vergelijkbaar met te snel drogen van een werkstuk in klei.
    Wanneer een werkstuk van mij droog gestookt moet worden stel ik de oven in op "in nul minuten naar 80 graden" en dan in bijvoorbeeld "8 uur naar 110 graden". Daarna programmeer ik de oven op een biscuitstook programma.
    Met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Bedankt Michiel, Ga het gelijk veranderen. Ik dacht dat ik voorzichtig omhoog ging maar blijkbaar van 80 naar 110 nog niet langzaam genoeg! Weer veel geleerd dat is belangrijk!
    Ik heb mijn oven op een kiertje gezet tot 110 graden is dat goed? (Ik heb een bovenlader en daardoor geen schoorsteen..)
    beantwoord
  • Lijkt me prima, maar de naam is Michel
    beantwoord
  • O pardon nu zie ik het... 😁
    beantwoord
  • in 8 uur naar 110 graden?????
    beantwoord
  • Ja Karin heel langzaam begonnen bij 30 graden tot 110 met 10 graden per uur. Droog stoken heet dat.. Blijkbaar nog te snel:-(
    beantwoord
  • Droogstoken nooit boven 100°C gaan. Hoeft niet langzaam naar 90°C. Deur op een kier. Controleer met spiegeltje of dit nog aanslaat. Stel je eindtemp. op 90°C en op max. tijd pendelen.
    beantwoord
  • Moeilijk, moeilijk! Boetseren vind ik geweldig maar het stoken een drama.. Overal en iedereen doet het volgens mij anders, nog steeds geen biscuit en glazuur stookprogramma kunnen vinden die voor mij geschikt is. Ook in boetseer/keramiek boeken, en hier in het forum staat het steeds anders! Ben ik de enige met dit probleem?!
    beantwoord
  • Corrie, hangt een beetje af welke keramiekboeken je raadpleegt. Ik kan je maar één betrouwbaar boek aanbevelen, en dat is ' The Potter's Dictiolairy ' ( F.Hamer ). Misschien zijn er nog meer, maar ik zit nu al aan de 5e editie. Hierin staat ook beschreven wat er gebeurd in elke fase van de stook. Een wegwijzer van A tot Z.
    beantwoord
  • Nog even over het droogstoken, Corrie. Het was niet te snel maar je begin is laag. Als je op 80 of 90 graden begint, zoals Lucien en Michel schrijven, dan heb je de maximale verdamping zonder kans op brokken. Vanaf 30 graden droogstoken schiet niet echt op, omdat er dan nog geen verdamping plaatsvindt, snap je?
    beantwoord
  • P.S. Boven 100°C krijg je stoomvorming, met brokken tot gevolg.
    beantwoord
  • Aha..... het beeld was dus nog niet droog genoeg om 'gewoon' gestookt te kunnen worden.... Ik snap um ;)

    Overigens heb ik een keer een pinguin gehad die ook ontploft was; waarschijnlijk na/tijdens de vorstperiode toch weer te vochtig geworden ofzo..... Is wel heel erg balen he...
    beantwoord
  • Ja Karin, ik had heb weken laten drogen hoor maar twijfelde ook of het lang genoeg was. Bij ons in het dorp is het volgende week kunstroute en ik doe mee :-) vandaar dat ik graag alles voordien nog klaar wilde hebben.

    Maar door de hulp van Marcel, Lucien en Michel weer veel meer inzicht gekregen over het droogstoken.
    beantwoord
  • Het weken laten drogen aan de buitenlucht resulteert in een vochtigheid die gelijk is met de vochtigheid van de lucht. De lucht is in Nederland of België nog echt niet droog.
    En ja, onder de honderd graden kookt water nog niet maar verdampt (stoomt) het vocht uit de klei wel.
    beantwoord
  • Bovenstaande is een duidelijke uiteenzetting van de vraag hoe de breuk in het beeld van Corrie mogelijk is ontstaan.
    Het besprokene hierboven riep bij mij nog vragen op, welke in onderstaande link beantwoordt werd.
    Een aanvulling en beslist heel duidelijk is de onderstaande link.
    Soms lijkt iets op een herhaling, maar samengevoegd geeft het veel inzicht.
    Trefwoord; ALGEMEEN > Breuken, scheuren kapotvriezen, restaureren etc. > De temperatuur van het kapot gaan in de oven.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.