ALGEMEEN > Breuken, scheuren kapotvriezen, restaureren etc. > Schotel barst tijdens biscuitstook

Dit is al de tweede maal dat er een schotel barst tijdens de biscuitbak. Is er iemand die mij kan vertellen hoe dat komt.
Bijlagen:

9 antwoorden

  • Het ziet er als een school voorbeeld van een s-crack. Heb de bodem wel voldoende gecomprimeerd? Wanneer je dit niet doet, zal dit probleem zich met regelmaat voordoen.
    beantwoord
  • Bedankt voor de snelle reactie. sorry, maar wat wil je zeggen met de bodem comprimeren '? Misschien een domme vraag..
    beantwoord
  • Het kan heel goed een S-scheur zijn als gevolg van het onvoldoende comprimeren van de klei tijdens het draaien. Een dikteverschil tussen wand en bodem is dan ook niet gunstig.
    Ik vermoed dat de rand van het bord vrij dicht bij de spiralen van de oven is gestookt. In dat geval krijgt het bord problemen tijdens de kwartssprong. Er zijn een aantal maatregelen die je kunt treffen. Zorg ervoor dat er geen directe straling van de spiralen op de rand van het bord komt door er iets tussen te zetten. Ik gebruik daarvoor strips ovenplaat. Zorg ervoor dat het bord niet rechtstreeks op de ovenplaat staat. Het vormt dan samen met de ovenplaat veel massa waardoor het verschil met de dunne rand te groot wordt voor het stoken van de kwartssprong. Zet het bord op bijvoorbeeld een triangel.
    In ieder geval dien je het traject rond de kwartssprong langzaam te stoken. Ik vertraag de oven altijd tussen 520 en 620 graden.
    beantwoord
  • Heeft u het bord ondersteund met bv zand? Dit kan helpen.
    beantwoord
  • Niet met zand omdat dat net als rechtstreeks op de ovenplaat de hoeveelheid massa die verhit moet worden nog eens vergroot. Bord op triangel(s) of op de kant gestookt.
    beantwoord
  • Bedankt voor de tips, het bord is gemaakt met voetjes zodanig dat het niet rechtstreeks op de overplaatsing staat, is misschien niet duidelijk op de foto. maar wat is comprimeren, is iets samendrukken maar kan geen verband leggen met klei draaien.
    Kan u mij dat aub duidelijk maken.
    beantwoord
  • Maria, klei bestaat uit microscopische schilfertjes die door het kneden zigzag door elkaar komen te zitten. Het deel van de schotel wat opgetrokken is, zijn deze schilfertjes opnieuw gerangschikt in een en dezelfde richting. Dit maakt dat, als je vertrekt van een bal klei en die open trekt, er minder kleideeltjes zitten in de bodem dan in de buitenste wand. Je jan het ook vergelijken met een doosje lucifers die netjes naast elkaar liggen. Als je de lucifers uit het doosje kiepert liggen die door elkaar en nemen nu meer ruimte in. Je krijgt een groter volume met hetzelfde aantal lucifers. Er zit meer klei in de rand dan in de bodem door het rangschikken van de schilfertjes door de gegeven druk op de rand. Bij het drogen ontstaat daardoor een spanning door de krimp, wat nog eens versterkt wordt bij het bakken. Wat he moet doen is niet enkel de klei naar buiten drukken, maar ook naar binnen en dit enkele malen herhalen en dan pas de rand optrekken. Je kan ook de bodem wat dikker laten en nadien afdraaien, zodat het onderste deel wat deze tegendruk misschien niet genoeg ervaren heeft wordt weg genomen.
    beantwoord
  • Hele mooie uitleg, Lucien. Dank je!
    beantwoord
  • Allen bedankt voor de uitleg, zal in vervolg mijn voorzorgen nemen en de klei beter comprimeren.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.