ALGEMEEN > Apparatuur/gereedschap > Hoe maak je je draaischijf verrijdbaar

Zijn er mensen die wieletjes hebben geplaatst onder hun draaischijf? Ik wil dat namelijk gaan doen, en vroeg me af hoe je dat het beste kunt doen. Ik had het ongeveer zo bedacht: ik heb een Shimpo Whisper-T, en de diameter van de opening van de poten daarvan is 6 cm. Daar plaats ik dan een houten paaltje in van die grootte, en daaraan heb ik dan een wieletje bevestigd. Alleen, de wielen die mij solide genoeg lijken, hebben een plaat die groter is dan het oppervlak van de onderkant van het paaltje.
Dus ik vroeg mij af, hoe doen anderen dat eventueel? En gebruik je dan zwenkwielen, met rem?

3 antwoorden

  • Ik zou een plaat gebruiken waarop al de drie poten kunnen staan. In die plaat gaten maken waarin de poten steken en om te voorkomen dat ze er door heen vallen, daar weer onder een plaat plakken. Dus eigenlijk twee platen boven elkaar waar in de bovenste gaten zitten waardoor je Shimpo niet van de plaat afschuift. Op de onderste plaat zet je drie wielen (waarom drie? Stabieler dan vier, gaat niet wankelen) waarvan er minstens twee met remmen. Let wel op dat je Shimpo minstens een 6 of 7 cm omhoog gaat. Misschien heb je hier wat aan. Met deze plaat hou je je Shimpo ook nog heel. Is maar een idee... Succes.
    beantwoord
  • Ik zou een (metaal) buis nemen met een net iets grotere diameter dan de buizen van de Shimpo. Eventueel deze buis aan de binnenkant met latex of iets dergelijks (rubber misschien) insmeren, dit ivm goede sluiting en de demping bij trilling.
    De onderkant buis heeft een vlakke metalen plaat bv gelast, en daaraan de wielen bevestigen. U zou ook afneembare wielen kunnen maken, dmv dezelfde techniek alleen dan geen latex/ rubber te gebruiken.
    Zelf zou ik gaan voor afneembare wielen, aangezien er altijd wel een trilling zal zijn door de wielen tijdens het draaien. Ook al is deze misschien minimaal, het zou de scherpte tijdens het draaien kunnen beïnvloeden.

    bv deze wielen (90kg draagkracht) https://www.wielenoutlet.nl/...enkwiel-met-rem-t6-d50.html
    beantwoord
  • Marcel en Ilona, dank jullie wel! Allebei verschillende insteken, verschillend van elkaar en van mijn eigen oorspronkelijke idee, dat is wel leuk. Ik moet het wel even op me laten inwerken om het goed voor me te zien, merk ik wel.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.