ALGEMEEN > Glazuur - recepten, toevoegingen etc > Nog een keer chroom oxide en gebruiksgoed

Met een oog op alle eerder gestelde vragen toch nog een keer een vraag over chroomoxyde in een glazuur voor gebruiksgoed.

Het recept voor een mooi groen op 1240 gr:
- Gerstley boraat (substituut van Creavisie) 49
- Kwarts. 32
- kaolin. 19
- Chroomoxyde 2
- cobalt carbonaat 1
- Bentoniet 2
Is het glazuur voldoende geschikt voor gebruiksgoed?

Ik bedoel te zeggen/vragen: kapselt de gladbrand o.a. door de kwarts de chroom voldoende in?

11 antwoorden

  • Waarom Chroomoxide en Kobaltcarbonaat gebruiken en geen kleurpigment ?
    beantwoord
  • Hallo Lucien, die keuze heeft te maken met de "toevallige" beschikbaarheid van deze grondstoffen in mijn voorraadkast. Het glazuur maakte ik al eerder en gebruikte dit o.a. op andere potten.

    Een relatie van me wilde echter die glazuur op ovenschalen. Ik gaf aan dat ik twijfelde over de geschiktheid en zocht op dit geweldige forum. Vandaar dat ik toch nog even op dit forum mijn vraag uitte. Ik hoopte al o een reactie van u.

    Ik las uiteraard al eerder, en wist dit ook al wel, dat het gebruik van stains of pigmenten word aangeraden. ik dach echter dat het stoken van een dergelijk glazuur voldoende zekerheid bood door de gladbrand met de kwarts. Of is dit te eenvoudig gedacht.

    Ik ben benieuwd naar uw gedachten.

    Groet, Gerard
    beantwoord
  • Gerard, het lijkt me voldoende veilig door het voldoende kwarts in het recept, op voorwaarde dat het hier om glanzend glazuur gaat ( totaal uitgesmolten ).
    PS : Chroom 2% lijkt me al veel in combinatie met Kobaltcarbonaat. Eerst toch een proefje stoken zou ik doen.
    beantwoord
  • Lucien, hartelijk dank voor je prompte reactie. Het is inderdaad een flink glanzend glazuur. Ik zal hoe dan ook het chroom wat verminderen in een paar proefjes.
    Fijne zondag verder en hartelijke groet vanuit Westerbork.

    Gerard
    beantwoord
  • Succes ermee. :-)
    beantwoord
  • Hoi Gerard,
    Ik ben erg benieuwd hoe je glazuur wordt.
    Kan je een resultaat laten zien?

    En Lucien, ik heb altijd geleerd dat Chroom een sympathie brand geeft. Gaat Gerard daar geen last van krijgen?

    beantwoord
  • Marjan, Bij gelegenheid zal ik proberen een foto te plaatsen. Maar dat duurt wel eventjes. Dat begrijp je wel natuurlijk.


    beantwoord
  • Marjan, met 1% Chroom zal dat wel meevallen.
    beantwoord
  • Lucien bedankt
    Heeft 1 % wel kleur effect. Of in de combinatie van het recept wel?

    En is het verstandig dan na deze bak eerst biscuit te bakken voor mogelijke verkleuring?
    beantwoord
  • Als het glazuur glanzend is zal het beetje chroom waarschijnlijk voldoende zijn ingekapseld. Met een mat of zijdemat glazuur zou ik voor gebruiksgoed geen chroom als pigment gebruiken. www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Gerard ik heb geduld. Dat moef wel als je keramist bent...
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.