ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Deksel met glazuur stoken

Ik wil een biscuit dekseltje glazuren met vloeibare glazuur van Botz. Omdat het hele dekseltje met glazuur is bedekt, moet ik het wel met het glazuurgedeelte op de triangel zetten. Na het stoken zat het aan de triangel vast gesmolten.
Ik heb daarna een ander dekseltje niet op een triangel gezet, maar op het papier dat speciaal bedoeld is voor in de oven, maar nu zijn er scherven uit de rand van het dekseltje gebroken, omdat die aan het papier zijn vastgekleefd.
Kan iemand me vertellen hoe je iets in de oven zet dat helemaal met glazuur bedekt is?

7 antwoorden

  • De onderkant van de deksel zo dun mogelijk glazuren. Een metalen triangel zal dan niet vast bakken. Je hoeft niet bang te zijn dat het puntje van de metalen triangel een gaatje in het glazuur achterlaat. Voor het eventuele afslijpen is niet perse een diamantfreesje te gebruiken een carborundum slijpschijfje of een losse carborundum staaf werkt ook goed. Succes ermee.
    beantwoord
  • Met triangel. De achtergelaten sporen zijn normaal en aanvaard. ( er is bij mijn weten geen andere mogelijkheid )
    beantwoord
  • Een werkstuk laten zweven in de oven is tot nu toe nog niemand gelukt. Anti zwaartekracht is tot nu toe nog niet gelukt. Wat Lucien zegt klopt. Drie puntjes van de triangel word als aanvaardbaar aangegaan. Geen sporen betekent die zijde waar op je je werkstuk plaatst , niet glazuren.
    beantwoord
  • Dank voor de antwoorden! Het probleem is dat de deksel aan de triangel vast kleeft en ik beide dan dus weg moet gooien. Misschien kan het alleen met transparant glazuur? Of zou je op de plekken waar de deksel de triangel raakt over het glazuur heen een beetje was kunne doen?
    beantwoord
  • Ik zou metalen triangels gebruiken (zie plaatje), weet niet welke je nu gebruikt. Deze kun je los tikken en dan het overige een beetje met een diamandfreesje bij werken. Als je de porseleinen triangel gebruikt, wil dat nog wel eens rottig vast zitten. Zet je werkstuk wel op de puntjes, niet op het grote vlak. En niet te veel glazuur gebruiken, dat wil misschien nog wel eens over de triangel heen lopen.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Het is zoals Lucien zegt. drie puntjes in de glazuur is aanvaard.
    Wat Marcel zegt is zeker waar, gebruik alleen de metalen triangels. Kijk voor je het de oven in zet goed op welke plek je het beste de triangel kan zetten, zodat deze het minste "schade" oplevert aan het glazuur. Oppassen dat je niet te veel glazuur gebruikt, want dan bankt je triangel vast in het werk en heb je geen puntjes, maar gaten in je werk.
    Succes
    beantwoord
  • Hartelijk bedankt voor de antwoorden! Ik heb metalen triangels gekocht en ga dit proberen. Fijn dat er een oplossing is!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.