ALGEMEEN > Stoken > werken met cones

Hallo, ik heb nog maar pas een oven die alleen werk met cones, één van het Keramisch Instituut, ik heb al een paar testen gedaan maar als ik bijv. cone 04 gebruik slaat hij na 4 uur al af (naar het schijnt is dit te kort voor de glazuur), de glazuur is nooit wat het zou moeten zijn, matte glazuur is blinkend en de glanzende glazuur komt er mat uit, eerlijk gezegd snap ik niet hoe ik daar moet mee werken. Daar staat een knop op om het vermogen op te drijven, maar op hoeveel moet die staan? Ik weet wel dat met een pyrometer het beter zou gaan, maar die heb ik voorlopig nog niet. Kan iemand mij dit uitleggen? Ik heb de handleiding al gedownload en gevolgd, maar op die wijze lukt het me niet. Ik heb ook biscuit klaar staan om te bakken, maar ik heb bang dat het kapot zal gaan, graag reactie, Bea
gevraagd

6 antwoorden

  • Beste Bea,

    Zorg ervoor dat je de juiste cone hebt voor de kiln sitter.
    Leg de mini-cone (er zijn ook staafjes) midden op de twee nokjes. Dan heb je ook de juiste eindtemperatuur voor je glazuur. Er zijn verschillende merken, orton harrison seger de codes van de temperatuur verschillen iets. De snelheid van stoken beinvloed ook de eindtemperatuur.
    Zet de oven aanmet de knop in de laagste stand.
    Nu kan je na een tijdsinterval de knop een stand omhoog draaien.
    Heb je een knop met 5 of met 10 standen.
    De knop bedient een schakelaar. Deze schakelaar bepaalt de lengte van de tijd dat de spiralen niet en wel branden
    bv stand 1 is 1 minuut branden en 4 minuten niet
    stand 2 is 2 minuten branden en3 minuten niet.
    etc.
    Bij het maximum brandt de oven constant.
    Tijdens het stoken moet je deze3 knop zelf om het uur, of om de anderhalf uur hoger zetten ttodat die op max staat.
    Bij een 5 standen knop langere intervallen nemen dan de 10 standen knop.
    succes
    Hans
    beantwoord
  • Bedankt voor je reactie, het is een 10 standen knop, ik heb al geprobeerd om met een cone 04(ong 1080 gr), en dan om het uur de knop hoger gedraaid (1,5 - 3 - 5 -8), maar na 5 uur slaat de oven af, als ik hem op 10 zet slaat hij na 4 uur al af, en zoals ik al zei, de glazuur komt er fout uit. Ik heb mij laten zeggen dat glazuur toch een 6-tal uren moet instaan.
    beantwoord
  • Beste Bea,

    5 uur is wat snel, de ene glazuur kan daar wel tegen de andere niet. (raku bv in een half uurtje uitgesmolten)
    Belangrijk is in ieder geval dat de eindtemperatuur van je stook, die bepaald wordt door het kegeltje,
    overeenkomt met de smelttemperatuur van je glazuur.
    succes
    Hans
    beantwoord
  • Bea

    Ik heb geen ervaring met dat soort ovens maar ik weet wel dat kegels goed werken bij een tempertuurstijging tussen de 100 en 150 graden per uur.
    dus bij 1080 zal de stookduur minstens 7 uur moeten duren.
    Het beste lijkt me om de oven in stand 6 als hoogste stand te laten branden en dan kun je na bv 6 uur stoken de oven een standje hoger zetten en dan na een half uur nog een standje hoger. wel beginnen met stand 1 enz enz het gaat erom dat de oven niet te snel de eindtemperatuur bereikt .

    suc6 Frans
    beantwoord
  • Bedankt voor jullie reacties, ik heb ondertussen een biscuitbak gedaan en dat is goed verlopen, nu ga ik een glazuurbak doen rekening houdend met jullie reacties.
    Thanks Bea
    beantwoord
  • Hallo Bea,
    Zoals ik kan lezen zijn er heel wat misverstanden en halve waarheden ivm smeltcones.
    1e- Je hebt een veel gebruikt merk ORTON wat een 'large" en een "small " cone heeft met aanduiding 04. Het maakt totaal niet uit hoe snel of hoe traag je oven werkt, groot of klein is, de gekozen cone zal reageren op deze omstandigheden zoals uw glazuur of klei ook hierop zal reageren. Voorbeeld om dit te verduidelijken; Op de verpakking staat dat een pizza moet gebakken worden op 180°C. Wat geeft nu het verschil als die pizza 4 uur nodig heeft of 1 kwartier om die 180°C te bereiken. Nou, je zult het verschil wel op je bord zien. Temperatuur is een deel van je curve. Tijd is een tweede deel en admosfeer ook nog een deel. ORTON large cone 04, gestookt met een stijging van 150°C per uur zal plooien op 1070°C. Gaat je oven sneller dan 150°C/h. zal deze plooien op een hoger temperatuur, maar het effect op je glazuur zal constant zijn, dit in tegenstelling dat je je enkel op een therokoppel verlaat. ORTON small cone 04 zal met een stijging van 300°C/h. plooien op de temperatuur van 1098°C. Gaat deze stijging langzamer, zal de thermokoppel een lager temperatuur registreren. Volg je nog ? Opgepast, er is ook nog de HARISSON cone en de SEGER cone ( die van de Segerformule ). Deze laatste heeft ook een cone in die heating rate nl. small cone 04a : 1055°C aan 150°C/h. Er is dus niks mis met deze cones, wel het gebruik ervan en als dit nog geen gewenst resultaat geeft is het de glazuurgegevens waar iets mis mee is.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.