ALGEMEEN > Techniek > gat boren in keramiek

Wie weet voor mij hoe ik in een raku gestookt werkstuk een gat kan boren, zodat ik dit op een pin kan zetten? Alvast bedankt Jeltje

8 antwoorden

  • Met een dremel en dan heel voorzichtig.
    Uit eigen ervaring met een minidremel en een heel klein diamant boortje.
    beantwoord
  • ha Susanne, als je die gereedschappen niet in huis hebt, hoe dan? Jeltje
    beantwoord
  • Tja, niet over nagedacht sorry.

    In den beginne heb ik het op andere manieren geprobeerd maar dat ging lang niet zo goed als met een dremeltje en ik heb deze hiervoor aangeschaft...

    dan zou ik aanraden bij het maken al te bedenken of je zo'n gaatje nodig hebt en dan in leerharde fase het gaatje te maken.

    Groetjes Suus
    beantwoord
  • Het was ook niet de bedoeling, dat gat. Ik had een costructie bedacht van een ring van klei en daar het stuk( een vogel) in. Dat begon te schuiven, door plastic plakkertjes (kleine rondjes) te plakken , bleef het werk dat aan de onderkant rond is goed liggen. Bij het ene stuk was dit een goede oplossing. Voor het andere stuk werkte dit niet zo goed, en is nogwel de moeite waard om iets anders mee te verzinnen. Dus zo kwam ik op het idee van een pin in een steen, stuk hout.

    Misschien dat iemand anders hier een oplossing voor weet.
    Alvast bedankt voor het meedenken, Susanne.

    groetjes Jeltje
    beantwoord
  • jeltje,
    Je kan het proberen met een fijn steenboortje eerst een gaatje voor te boren, vervolgens een boor met de gewenste mm het voorzichtig groter te maken. Wat je schrijft over de plastic plakkertjes, is het geen oplossing om jouw constructie te bevestigen met marmerkit? Succes en groet,
    Marga
    beantwoord
  • Misschien een idee? om aan de binnekant van de ring dubbelzijdig tape te plakken. Voordeel daarvan is dat je het laten weer kan verwijderen. Nog een optie stukje tochtstrip.

    Succes,

    grtjs Jan
    beantwoord
  • In eerste instantie, wilde ik niet plakken. Vond het zo mooi dat je de vogel in elke gewenste stand, neer kon zetten in de ring. Misschien als ik het gat niet durf te boren, dat ik de marmerkit pak. En bij de volgende direct een gat maken als de klei nog te bewerken is.

    Ook had ik gedacht aan dubbelzijdig plakband, maar je krijgt dit te zien, op sommige plaatsen waar de vogel en de ring niet helemaal aan elkaar sluiten.

    Bedankt dat jullie mee gedacht hebben. groetjes Jeltje
    beantwoord
  • Het gat boren is gelukt, een mede deelnemer van de atelierroute in Huizen heeft me geholpen met boren.
    Hij heeft speciale boortjes ervoor, te koop bij de Hazelaar. Beginnen met een klein boortje en zo opvoeren naar de gewenste grootte van het gat. Om het boortje te koelen, door de hitte kan het glazuur eraf springen, gebruikt hij een spuitje met water. de tweede persoon spuit druppel gewijs het water op de boor, tijdens het boren. Nu op zoek naar een bijpassende sokkel, groetjes Jeltje
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.