ALGEMEEN > Tips > delen waar geen glazuur mag komen: afplakken.

Als er delen van bijvoorbeeld een pot of vaas ongeglazuurd moeten blijven dan kan een oude krant en wat behanglijm soms uitkomst bieden. De krant kan gescheurd worden in elke vorm. Je kan er ook een patroontje uit knippen.
Men plakt het patroontje met behangerslijm op het werkstuk. Even opletten of alle randen goed gelijmd zijn.
Er om heen glazuren komt nu niet meer zo precies.
De krant is vrij gemakkelijk te verwijderen.
Dit is vooral erg handig als het glazuur opgebracht wordt met de kwast of spuiten.

7 antwoorden

  • Hallo Marrie,

    Dit lijkt me een goede tip. Zoals ook de andere tips over polijsten met een steentje.Ik heb wat miniatuurtjes gebakken die een ruw randje hebben, maar de randjes worden mooi egaal door met een steentje te schuren.

    Rob
    beantwoord
  • Afdekken met was of latex werkt ook goed. Denk er wel om dat de was wegbrandt, maar dat je de latex er vóór de stook af moet halen. Op de was blijven meestal wel druppeltjes zitten; dit kun je als speciaal effect gebruiken, maar je kunt het ook wegvegen als je dat niet wilt.
    beantwoord
  • In plaats van kranten te gebruiken kun je ook schilderstape nemen. Dit plakt direkt op het werk, dus je hoeft niet eerst behangerslijm te gebruiken.
    Dit tape is in verschillende breedtes te koop.
    Groet,
    Hanneke
    beantwoord
  • Deze tip is alleen maar geplaatst omdat het met sommige werkstukken gemakkelijk is....
    Natuurlijk kan het ook met was of latex. Ik heb alleen mensen horen benoemen dat de latex moeilijk van het werkstuk af te krijgen is. Vandaar deze tip met kranten.
    Met tape werkt inderdaad ook goed. Wel druk ik altijd de randen goed aan, anders gaat alsnog de glazuur onder de tape en krijg je geen strakke randen.
    Ik gebruik de tape vaak als iets strak afgeplakt moet worden.
    beantwoord
  • Bij de boekhandel verkopen ze stickervellen (etiketten) op A4-formaat. Daar kopieer ik het patroon op, knip uit, plak op het keramiek, glazuren, even laten drogen en dan met een pincet het patroon er voorzichtig aftrekken.
    Vooral bij raku geeft dit prima effecten. Zie voorbeeld.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Wat een goed idee. En wat een leuk voorbeeld op de foto. Daar ga ik op mijn manier wat mee doen. Bedankt hoor, Hermien.
    Jook.
    beantwoord
  • Hoi Hermien,

    Inderdaad een leuk resultaat! En een goed, haalbaar idee.
    Ik denk dat meerdere van je tip gebruik zullen maken.
    Groet,
    Hanneke
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.