ALGEMEEN > Breuken, scheuren kapotvriezen, restaureren etc. > Breuk van borden

Hallo keramisten.
Ik ben nieuw op deze site en heb meteen een vraag. (geweldig trouwens zo`n rubriek! )
Weet iemand waar het aan zou kunnen liggen dat mijn platte borden zo goed als elke keer met een flinke barst uit de oven komen na de gladbrand?
Ik giet de borden met gietklei (die bij alle andere vormen die ik maak het prima doet). Soms voorzie ik zo`n bord van een gepoten engobe laag, soms niet. Ik bak biscuit op 980* en voorzie ze dan van een mat transparant glazuur voor aardewerk en de gladbrand is dan op 1080*. Ook zonder engobe, dus allen met een glazuur, gaan platte schalen of borden vaak kapot.
Het enige waarin deze voorwerpen verschillen van mijn andere werk is de vorm (platter) en ze zijn dikker qua doorsnede van de scherf. Ik zou graag advies willen.
Ben benieuwd, vast bedankt.
Marieke

Noot Joka, secretariaat KLEI: Marieke, Je vraag 'Heeft er iemand trouwens ervaring met het aanbrengen van engobe op biscuit?' heb ik voor je in een apart onderwerp geplaatst.
gevraagd

9 antwoorden

  • hallo Marieke,
    Meestal ligt het aan de koeling van de borden.
    Moet je je voorstellen dat er een grote vlakke bodem op een ovenplaat staat. Als de oven gaat koelen zullen de randen van het bord meer afkoelen dan de ovenplaat + bodem van het bord.
    door de spanning die er dan ontstaat springt het bord.
    Kijk maar eens naar de scheur in het bord, zijn de randen van de scheur scherp dan is de scheur ontstaan tijdens het koelen dan is het raadzaam om het bord als de oven nog vrij heet is (200 graden, wel handschoenen gebruiken) op te tillen en er een stukje ovensteen onder te leggen zodat er ruimte ontstaat tussen de bodem en ovenplaat. Je kan het bord ook op grove chamotte korrels zetten of een cobinatie van de 2. Zijn de randen van de scheur glad dan is de breuk eerder ontstaan en is de glazuur over de rand van de scheur uit gevloeid. In dat geval de oven minder snel opstoken.
    suc6 Frans


    beantwoord
  • ik zet platte borden altijd op 3 ovenplaten zodat het de warmte beter vasthoudt
    beantwoord
  • Beste Marian,

    In theorie zou daardoor het warmtetransport langzamer zijn.
    Dit leidt in de meeste gevallen tot scheuren.
    Blijkt bij jou in de praktijk dus anders te werken.

    groet
    Hans
    beantwoord
  • Hallo Marieke,

    Volgens mij droog jij je borden verkeerd.Je kan chamotte aan je gietklei toevoegen.Zie je niets van,de mal zuigt n.l. het steentje niet aan.

    Rob
    beantwoord
  • Hallo Frans Boot.
    Ik kan me bij jou uitleg heel goed iets voorstellen.
    Het is natuurlijk heel belangrijk om de koeling gelijkmatig te laten verlopen. Hier heb ik zelf absoluut niet aan gedacht, maar ga het bij het eerstvolgende bord zeker uitproberen. Ik heb er een goed gevoel over.
    Ik laat je weten hoe het gaat. Heel erg bedankt voor de tip! Groet Marieke.
    beantwoord
  • Hallo Marian.
    Bedankt voor je reactie. Jij schrijft dat je 3 ovenplaten op elkaar plaatst, waardoor de warmte beter vastgehouden wordt, Frans Boot schrijft juist dat ik het kontakt met de ovenplaat moet verminderen omdat het de koeling van het bord ongunstig beinvloed. Zo zie je maar dat keramiek maken een spannende bezegheid blijft. Ik kan mij in de tip van Frans goed vinden, dus die ga ik eerst uitproberen, mocht dat niks opleveren dan ga ik met jou tip aan de gang. Misschien geven 3 ovenplaten zoveel warmte dat ook de randen van een bord langer warm blijven. Nogmaals bedankt voor je bericht. Groet Marieke.
    beantwoord
  • Hallo Rob.
    Van Chamotte aan de gietklei toevoegen heb ik nog nooit gehoord, het geeft natuurlijk wat minder spanning tijdens het drogen en bakken. Ik zal het eens gaan proberen. Vooral bij wat dikkere borden kan het misschien helpen. Bedankt voor je reactie.
    Groet Marieke.
    beantwoord
  • Hoi Marieke,
    Heb je goed resultaat gehad van de tips die je hebt gehad?
    Ik heb nu ook een aantal borden gedraaid, en vroeg me af hoe het verder met jou is gegaan.
    Groeten Ria Beekers uit Dorst.
    beantwoord
  • Beste tipgevers.
    Nogmaals bedankt voor jullie antwoorden. Ik bak tegenwoordig borden en platte schalen op een u-vormige drager van klei (al biscuit gebakken). Deze drager heeft een smalle bodem en 2 wat schuinstaande wandjes. De hoogte is zo`n 3 cm. Ik zorg ervoor dat de standring van bord of schaal op 4 kleine punten gedragen wordt. Hiermee til ik het te bakken bord boven de ovenplaten en is de verwarming en afkoeling gelijkmatiger. het helpt geweldig.
    Succes iedereen, groet Marieke Verhoeven.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.