ALGEMEEN > Ovens > Triangels gebruiken/triangels zelf maken?

Ik heb mijn ovenplaten ingewreven met batwash en drooggestookt. Nu heb ik bij 1250 graden de werkstukjes er zo op gezet, de glazuren zijn niet lopend, een heel gemakkelijk glazuur. De onderkanten zijn niet geglazuurd, nu vraag ik mij af, kunnen die stukken toch kleven, dus scherf op plaat zonder glazuur. Want het zijn redelijk veel kleine stukjes, de onderkanten zijn volledig vrij van glazuur, moet je daar ook triangels onder zetten. En nog een vraagje: kan je zelf triangels maken of kunnen die ook blijven kleven, vb. speciale voetjes. Morgenavond gaat alles eruit, maar ik hou mijn hart vast.

2 antwoorden

  • Mijn ervaring: met batwash (kaolien en aluminiumhydraat) en ongeglazuurde bodems direct op bodemplaat tot 1300 graden geen problemen. Tenminste als de glazuur niet runny is... Dan helpt meestal de batwash ook niet meer en zit alles aan elkaar. Bij steengoedtemperatuur willen de stukken nog wel eens over de triangel heen zakken en verkleven.
    Waarom zelf triangels maken? Veel werk en wat levert het op? Als je het toch wilt doen, zou ik porceleinklei nemen als je niet hoger dan 1200 stookt.
    beantwoord
  • Bedankt voor het antwoord. Ondertussen zijn de stukken uit de oven en oef, niets kleeft aan de platen, ik zag in mijn dromen alles al vastkleven, begin dan maar te breken en te slijpen. Maar het glazuur was niet runny, gelukkig. Maar ik ga wel eens een paar kleine bakjes maken die ik kan vullen met fijn zand en daar kan ik dan ronde vormen die geen bodem hebben inzetten of glazuren die aflopen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.