ALGEMEEN > Ovens > Vingerling Type SKS 30-30 AM-AUT gebruiksaanwijzing

Hallo,
Ik heb een vraag over de gebruiksaanwijzing van de vingerling oven type sks 30-30 am-aut. Ik heb hem sinds gisteren tweedehands en wil hem liefts zo snel mogelijk uitproberen (enthousiasme!!!)

Heeft iemand deze gebruiksaanwijzing, ik heb gelezen dat ik het eventueel zou kunnen opvragen bij schieland broere in gouda, maar ik hoop eigenlijk dat er iemand is die me kan vertellen hoe de de schaalverdeler van 1 t/m 100 werkt.

Ik merk dat hij bij stand 60 om de 10 seconden afslaat en vanzelf ook weer aanslaat. Terwijl, wanneer ik hem op 100 zet, blijft hij constant aan. Heeft dit een reden?

Hopelijk kan iemand me ietsje meer over het gebruik vertellen. Ik ben een absolute leek op kleiovengebied.

Groetjes, Josje

2 antwoorden

  • De knop van 1-100 is het percentage tijd dat de oven brandt.
    Als je hem op 50% zet bandt de oven eenhalve minuut en daarna eenhalve minuut niet.
    Als je deze op 100 zet stookt hij de oven veel te hard op en gaan je werkstukken kapot.
    Zelf heb ik een Vingerling V260 en gebruik de volgende curve

    eerste uur 5%
    daarna een uur 10%
    derde en vierde uur 20%
    vierde en vijfde uur 30%
    zesde en zevende uur 40%
    achtste uur 50%
    hierna 100%

    Hij gaat dan met honderd graden per uur naar 600 en daarna in twee uur naar 900 graden en dan voluit.
    Voor een kleinere oven gedlt dit misschien iets anders, maar ik denk dat dit een redelijk veilige curve is.

    Succes, Jose
    beantwoord
  • Dankjewel José voor je uitleg en de stookcurve.
    Ik ga het gauw eens uitproberen.
    Eerlijk gezegd heb ik bij het kopen van de oven even gedacht dat ie dit allemaal 'zelf' kon, maar het bakproces zal ik dus handmatig moeten gaan doen.
    Groetjes, Josje
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.