ALGEMEEN > Ovens > Aanschaf keramiekoven

Hallo,
Ik ben nog niet zo lang bezig met boetseren maar het gaat me wel goed af en ik ben erg enthousiast, nu wil ik een oven aan gaan schaffen, er is een oven in de aanbieding van keramikos, deze 70 liter oven op 220 volt bakt tot 1200 graden, nu vraag ik me af of dit wel warm genoeg is, ik lees vaak dat er gestookt wordt op 1250 graden. Ik moet echter een oven hebben op 220 volt en ik werk graag groot dus kleiner is geen optie.
Ik wil graag wat advies hierover.
groeten Bep

8 antwoorden

  • Hallo Bep,

    Als een kleinere oven geen optie is(keramikos verkoopt ook opzetranden voor kleinere 1320 c ovens),denk ik dat je met deze 70 liter oven tot 1200 veel creatieve mogelijkheden hebt.

    Een andere mogelijkheid is; het vermogen van je oven opkrikken door de voeding van je elementen gescheiden via meedere groepen te laten verlopen.Je kan elke groep dan maximaal belasten met 3300 W.Zou ik laten doen door een elektricien.

    Succes en laat het ons eens zien als je wat geboetseerd of gebakken hebt.

    Rob
    http://www.reliefs.nl
    beantwoord
  • Bedankt voor je reactie Rob! Vndaag ben ik naar keramikos geweest en heb uitgebreid advies gekregen daar, ik heb de oven aangeschaft! Spannend hoor! en nu maar afwachten hoe het allemaal gaat, ik laat het jullie wel weten.
    Bep
    beantwoord
  • Hoi Bep, het is ook een mogelijkheid om je eindtemperatuur langer aan te houden. Je stookt dan weliswaar tot 1200, maar doordat je bv. die temperatuur bv. een paar uur aanhoudt, zal het effect op de scherf zijn, alsof je tot bv. 1280 hebt gestookt (tijden en temperaturen zijn fictief, is maar een voorbeeld).
    beantwoord
  • Hallo Rob hier dan de beloofde afbeelding van mijn eerste baksel
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Bedankt voor je advies Karin ik zal het onthouden maar voorlopig bak ik nog maar even op lagere temperaturen, mijn oven bevalt me uitstekend'ik heb al diverse dingen gestookt en alles is heel gebleven!Hierbij een voorbeeld van zwarte klei gebakken op 1100 graden. groeten Bep
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Bep, je sculptures zien er heel goed uit.Nauwelijks te geloven dat je pas begonnen bent.

    Rob
    beantwoord
  • Hallo Karin
    Enige tijd geleden gaf je mij de tip om in mijn oven de temperatuur een tijd vast te houden op 1200 graden om het effect te krijgen alsof het op hogere temperaturen gebakken is.
    Daar ik mijn beelden graag buiten wil kunnen zetten en mijn oven een maximum temperatuur heeft van 1200 graden zou ik dit graag eens willen proberen, zou je me daarom eens wat uitgebreider advies willen geven? hoe lang moet die maximum temperatuur vast gehouden worden? en is het nog belangrijk welke klei je ervoor gebruikt? Of is alleen glazuur ook genoeg om het beeld weerbestendig te maken?
    Hierbij even een idee waarover het gaat.
    groeten Bep
    beantwoord
  • Hallo Bep daar ben ik weer.Voor beelden buiten is steengoed het beste.Toch ben ik het met Karin eens dat als je werk goed gesinterd is- en pendelen bevorderd dat ,je ook aardewerk buiten kan zetten.

    Van belang lijkt me dan ook dat je je klei goed walkt en dat je boetseert op een manier die een homogeen werkstuk geeft zodat je werk niet van binnen volzit met scheuren.En een bij je klei passend glazuur zonder craquelure.

    Rob
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.