ALGEMEEN > Apparatuur/gereedschap > compressor

Er is al wel het een en ander over geschreven maar een antwoord op mijn vraag heb ik nog niet kunnen vinden.

Bij de compressor hoort een drukvat of ketel te zitten. mijn vraag is nu, hoeveel liter per minuut heb je nodig om goed te kunnen spuiten. Ik neem aan dat zo'n stille compressor voor airbrush niet voldoende is?



8 antwoorden

  • Dag Let,

    200 liter per minuut heb je minimaal nodig om goed glazuur te kunnen spuiten.
    Een ruim drukvat is wel erg prettig, anders staat je compressor de hele tijd te loeien.
    De afweging is een grote dure compressor die je leven lang meegaat of een klein goedkoop ding wat een beperkte levensduur heeft.
    Zelf heb ik 20 jaar geleden een zeer proffesionele tweecilinder gekocht , tweedehands voor 500 gulden. Werkt nog steeds perfect.

    groet
    Hans
    beantwoord
  • Dankjewel Hans!

    Dat is een duidelijk antwoord. Nu kan ik verder.

    Groetjes Let.
    beantwoord
  • Ik ben op zoek naar een goede compressor maar twijfel een beetje over wat nu een goede aankoop zou kunnen zijn.
    Is een compressor (airpress) met onderstaande eigenschappen een goede aanschaf?

    Motorvermogen (pk/kW) 1.5/1.1
    Ketelinhoud (l) 5
    Aantal cilinders 1
    Aantal trappen 1
    Werkdruk (bar) 6
    Druk (max., bar) 8
    Aanzuigcapaciteit (l/min) 215
    Gewicht (kg) 21
    Afmetingen (l x b x h, cm) 35 x 35 x 79
    Spanning (Volt/Hz/Ph) 230/50/1

    En kan ik hier gewoon met zo'n slang (met aan het uiteinde een schroefdraad en (onder) spuitbeker op aansluiten of hebben al die compressoren weer verschillende aansluitingen?

    Alvast bedankt voor raad,

    Mirjam
    beantwoord
  • Beste Mirjam,

    Als je niet beroepsmatig werkt is deze compressor prima geschikt.
    Het kleine drukvat van 5 liter is de reden dat hij veel aan zal slaan.
    Wat ik niet zag is of de druk te regelen is, spuiten van glazuur gaat het beste tussen 0,5 en 1,5 bar. Dat moet er dus wel op zitten.
    De slangen kun je het beste met snelkoppelingen aansluiten. Zorg ervoor dat de koppelingen en slangpilaartjes van hetzelfde merk zijn anders passen ze niet.
    succes
    Hans
    beantwoord
  • Bedoel je met beroepsmatig grote hoeveelheden te glazuren objecten tegelijkertijd? Dan kan ik me voorstellen dat je niet constant in de herrie wil staan. Maar met een vat van 5 liter kan ik dus wel voorkomen dat de spuit kan gaan stotteren?
    Met deze uitleg kan ik in elk geval weer verder, bedankt!
    beantwoord
  • Hallo Hans,
    moet die compressor een olievrije zijn, of kan 't ook een gewone zijn.
    vriendelijke groet, lisette
    beantwoord
  • Dag Lisette,
    Daar vraag je me wat. Ik heb er een met olie erin, maar de voor- en nadelen van met of zonder olie weet ik niet.
    misschien dat een andere lezer van het forum dat weet
    groeten,Hans
    beantwoord
  • Dag Hans,
    dank voor je snelle reactie. Ik had in mijn zoektocht naar info over compressoren gelezen dat een olievrije als voordeel had dat 't geen je spuit niet vervuild kan raken met een zweem van de olie. Leek me wel relevant dus. Maar heb ook bij andere keramisten geinformeerd, en iedereen heeft eentje met olie, dus ik heb er ook maar een met olie gekocht.
    groeten van lisette
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.