ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > asglazuren

Hallo, ik ben op zoek naar recepten om uit te testen over asglazuren, ik heb thuis as van beuk/eik te mijner beschikking van het houtvuur. Ik heb de as gezeefd en het gezeefde gewassen, de deeltjes die bovendreven eraf geschept en nu staat de as klaar om nog eens te zeven en te wassen, dan weer drogen en nog eens zeven, zo zou ze klaar moeten zijn om te mengen met ???? Of waar vind ik info hierover?
gevraagd

3 antwoorden

  • In het "Pottenbakkersboek "van Bernard Leach staan wel de samenstellingen van diverse assen en de chemische formules.
    Ik meng as tot 30% gewoon met een bestaande glazuur en dat geeft al leuke effecten.
    Natuurlijk kun je het ook inrekenen in een glazuur.
    Soms zeef ik de as alleen en spoel het niet schoon de kleine deeltjes die er dan in blijven zitten geven soms wel een mooi resultaat.

    suc6 Frans
    beantwoord
  • Bedankt voor je antwoord. Ik heb hier nu een halve liter, maar ik ga dit nog eerst laten opdrogen om dan af te wegen en testen in het begin van september en ik ga de as ook eens proberen ongewassen want dit is een heel werk, het droogt heel moeilijk op, maar nu is het warm en was dat geen probleem. Groetjes
    beantwoord
  • Hallo Liliane

    Een heel goed boek is Ash Glazes van Phil Rogers. gebruik ik ook, geeft veel aanknopingspunten.

    Geo Hultink
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.