ALGEMEEN > Stoken > Verschillende dingen samen bakken?

Hallo,

Mijn vraag gaat over het bakken van verschillende dingen bij elkaar. Ik werk bijvoorbeeld met ijzeroxide (oker en donkerbruin) en met geglazuurd en ongeglazuurd werk. Nou vroeg ik me af of je die bij elkaar kon bakken, dus dingen met en zonder ijzeroxide tijdens de bisquitstook en dingen met glazuur en zonder glazuur, en met en zonder ijzeroxide tijdens de glazuurstook. Ik werk trouwens met steengoedklei. Heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt

Flora Unger
gevraagd

8 antwoorden

  • Beste Flora,

    Je kan heel goed ingen samen bakken.
    Dat levert meestal geen problemen op.
    Wel rekening houden met je stookprogramma.
    Bijv: als je rauw werk in een keer meestookt naar steengoedtemperatuur, samen met bv geglazuurd werk, dan moet je het eerste stuk van je stook als een bisquitstook programeren en daarna doorstoken naar steengoed.

    Er zijn wel bijzondere situaties die soms ongewenste effecten hebben.
    Bijvoorbeeld als je chroom en tin samenstookt. Het tin kan dan roze worden doordat het chroom erop neerslaat waardoor het roze wordt.
    Koperoxide heeft ook de neiging om over te kunnen slaan.

    succes
    Hans
    beantwoord
  • Hallo Hans,

    Dankjewel voor je reactie. Ik ben blij dat ik alles gewoon samen kan bakken, dat scheelt weer veel tijd, stroom e.d. Ik was vooral onzeker over de ijzeroxide, omdat ik weet dat er bij oxides wel eens schadelijke dampen e.d. kunnen vrijkomen. Maar ijzeroxide is voor zover ik weet toch al de meest veilige en meest gebruikte van alle oxides.

    groetjes,

    Flora
    beantwoord
  • Werkstukjes met rode ijzeroxide wilen nog wel eens
    "uitslaan" naar andere werkstukken toe.
    Ik heb eens een werkstukje met rode ijzeroxide gepolijst en dit , in de oven, dicht bij een wit werkstukje geplaatst. Het witte werkstukje was daardoor een beetje rood geworden. Sindsdien ben ik met de rode ijzeroxide wat voorzichtiger geworden.
    Je kan het tegelijk bakken maar voor de zekerheid neem ik met deze oxide voorzorgsmatregelen.
    Kleinere werkstukken kunnen goed in een groter werkstuk worden geplaatst. Verder leg ik iets met rode oxide maar niet meer tegen elkaar aan.
    Marrie.
    beantwoord
  • Hoi Marrie,

    Bedankt voor je reactie. Dat uitslaan is iets waar ik al bang voor was. Ik denk dat ik voor de zekerheid de werkstukken met ijzeroxide toch maar apart ga stoken, ook omdat ik vaak vrij veel dingen tegelijkertijd bak (ivm stroombesparing), en het zonde zou zijn als er veel werk daardoor verpest word.
    beantwoord
  • Dag Flora,

    het overslaan van ijzer is voor mij nieuw, zo zie je maar, nooit te oud om iets te leren.
    Bij deze trek ik dus het eerdere advies in,
    Volgende keer als ik ingewassen ijzeroxide stook zal ik er een wit potje naast zetten, het resultaat hoor je dan wel.

    groetjes
    Hans
    beantwoord
  • Hallo Flora en Hans.
    Ik heb dus alleen de ervaring met RODE ijzeroxide....
    Die was verder nog niet besproken. Jullie hadden het toch ook over gele en bruine.....
    Marrie.
    beantwoord
  • Flora.
    Hoeft écht niet hoor, dingen apart te bakken.
    Zoals ik al zei: kleinere dingen stop je gewoon in een groter werkstuk en heb je geen groter werkstuk dan zet ik er ook wel eens een stuk ovenplaat tussen. Dan is het probleem écht opgelost...
    Succes
    Marrie
    beantwoord
  • Bedankt voor al jullie reacties. Ik bak dingen tot nu toe nog steeds apart, voor de zekerheid. Maar ik ben ook van plan om een keer een wit schaaltje naast voorwerpen met ijzeroxide te zetten, om te kijken of het overslaat. Als anderen nog zoiets hebben gedaan, ben ik benieuwd naar de resultaten.

    Groeten,

    Flora
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.