ALGEMEEN > Apparatuur/gereedschap > druk mallen (kallibreerschijf)

Ik heb een apparaat gekocht waar je serviezen in drukmallen kunt afdraaien.
Klei druk je in een gipsen mal. Dan druk je er een ijzeren regel op en dan kun je kopjes, borden etc afdraaien.
Wie weet hoe zo'n apparaat heet, en hoe het werkt ?
Ik heb geen idee hoe oud het is ( er zit nog een oude krachtstroomstekker aan, die vroeger in Amsterdam werd gebruikt)
gevraagd

5 antwoorden

  • Dag Ingrid,
    Zo te horen heb je een kallibreerschijf gekocht. Zelf nog nooit mee gewerkt dus geen gebruikerservaring.
    succes, Hans
    beantwoord
  • Het lijkt inderdaad op een kalibreer of indraaischijf. Er moet ook een soort van rem opzitten. Daar trap je op om het stuk klei of een vooraf handgevormde plak op of in de gipsvorm te doen. Laat de rem los en ga langzaam met het kaliber naar de gipsvorm onder het toevoegen van wat water. De overtollige klei kan met een stokje of o.i.d. verwijderd worden. Daarna de klei "leerhard" laten worden voor de fijnafwerking
    Suc6, Frans
    beantwoord
  • hallo Frans en Hans,
    De rem kan ik niet vinden. Volgens mij moet je het met de hand erin drukken (of er is een onderdeel weg). Er zitten verschillende regels bij, die de ronding bv van een bord hebben of een schaal. Op internet kan ik niets over zo'n apparaat vinden (het woord pakt hij niet eens)
    Alvast bedankt, en ik ga verder snuffelen.
    Ingrid
    beantwoord
  • Probeer jiggering of jiggering machine dan kom je op internet vast meer te weten over jouw apparaat. Veel gaat over borden maar iets over kopjes e.d. ben ik ook al tegen gekomen. Of er een rem op moet zitten vraag ik mij af volgens mij kan het ook zonder.
    beantwoord
  • Bedankt, ik ga direct kijken.
    Met vriendelijke groet, Ingrid
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.