ALGEMEEN > Stoken > 1150°C is dat goed voor een ovenschaal ?

Wie kan mij vertellen hoe hoog de tempratuur van de glazuur brandt moet zijn voor een ovenschaal.Is 1150°C voldoende of moet het steengoed 1250°C zijn.
Groetjes Vera
gevraagd

2 antwoorden

  • hallo Vera


    De temperatuur maakt volgens mij niet zoveel uit
    Romertopf ovenschalen zijn b.v op 1020 graden gebakken daar zit alleen geen glazuur op.
    Het nadeel van lager bakken met glazuur is de glazuur zelf daar zitten zoveel gevaarlijke stoffen die schadelijk zijn voor de gezondheid.
    Als zo'n glazuur gaat haarscheuren hebben bacterien tevens de kans om in die haarscheuren te gaan zitten met alle gevolgen vandien maar dit terzijde.
    Als je een keramiekschaal in de oven wil zetten en de schaal moet heel blijven dien je er voor te zorgen dat de schaal gevuld is en langzaam opgewarmd wordt dan kan elke schaal in de oven.
    even voor de duidelijkheid dat is mijn ervaring.

    Ik wil je even een compliment maken voor de wijze waarop je je vorige vraag verder hebt afgehandelt je hebt na het antwoord van mij op deze lijst vermeld dat het gelukt was dat is voor anderen makkelijk om te weten wat te doen in voorkomende gevallen.
    Daar ontbreekt het bij deze lijst vaak aan
    er wordt een vraag gesteld er komt een antwoord en daarna is het voor de meesten afgelopen.maar daar hebben andere gebruikers niet zoveel aan.
    dus bedankt daarvoor.

    groetjes Frans
    beantwoord
  • Hoi Vera (en Frans B.). Ik heb verschillende problemen gehad met ovenschalen. Totdat ik een
    'Idiot-proof' combinatie klei/temp ben gaan gebruiken. (gehoord ven een ovenschaal-makende-pottenbakker). Neem Wagner fijne chamotte (draai)klei en zorg dat de bodem en wand van de schaal even dik zijn (minimaal 4mm.) De bodem moet vlak zijn, dus GEEN standring. Je kunt glazuur Ve-Ka GL-2610 gebruiken. Dit is een steengoed transp.glanzend (Ze hebben ook gekleurd met dezelfde basis, maar je kunt er natuurlijk zelf ook van alles bijdoen....) De schaal vervolgens stoken op 1220'C. Resultaat: schaal vanuit koelkast probleemloos in de hete oven, vice-versa!
    Met groet.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.