ALGEMEEN > Ovens > bak ramp

het bakken is mis gegaan de klei is gesmolten tot een soort glasplaat kan ik de oven nog redden?

5 antwoorden

  • Oh , wat erg voor je. Is het alleen op de ovenbodem? of had je een ovenplaat gebruikt en zit daar het grootste gedeelte op van de "kleilava" ? Eventueel proberen die voorzichtig uit te halen.
    En hoe zit het met je spiralen?
    Wat je verder moet doen, geen flauw idee. Niet zomaar gaan bikken, ik zou de ovenbouwer bellen en die om raad vragen. Heel veel sterkte, gr Jeltje
    beantwoord
  • Beste Frederique,

    Heel vervelend voor je dat dit je overkomt.
    Advies geven is moeilijk als je de details niet kent.

    Hoe ver is de klei gesmolten en zijn je spiralen aangetast.
    Hoever is het over de ovenplaat heen gelopen
    Wat voor klei had je gebruikt en hoe hoog denk je dat de oven geweest is.
    Wat is de maximumtemperatuur waarop je je oven mag stoken.

    De ovenbouwer kan natuurlijk ook veel informatie geven

    Sterkte
    Hans
    beantwoord
  • Beste Frederique,

    Heb je foto's ervan?
    Als de oven het nog wel doet (de spiralen dus geen ingebrand glas hebben en er geen glasresten in de spiralen zitten), lijkt het een op te lossen probleem. Als je een zachte steen hebt in de oven, zal het wellicht mogelijk zijn het glas te verwijderen. Je zult we putten en dalen in de bodem krijgen. Dit kun je oplossen door de bodem op te vullen met vuurvaste cement, of een ovenplaat te kopen in de diameter van de oven en die als bodem te gaan gebruiken. Hierbij moet je er wel voor zorgen dat de ovenplaat met behulp van stapelprops enigzins van de bodem afblijft om te voorkomen dat hij kapotbarst bij het stoken.
    Mochten de elementen ook zijn aangetast, dan zul je ook de spiralen moeten laten vervangen. Dat hoeft zeker niet het probleem te zijn.
    Al met al geen onoverkomenlijk probleem lijkt me.
    Succes.
    beantwoord
  • dank voor deze geruststelling ik ga rustig inventariseren aan de hand van deze informatie. De oven doet het nog wel, maar het ziet er aardig desastreus uit. voorlopig maar niet bakken.
    beantwoord
  • ik had een ovenplaat gebruikt dus wie weet.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.