ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > wat is een goed stofmasker?

Ik wil een goed stofmasker voor glazuren. Niet zo'n ding uit de doe-het-zelf-zaak, want dat schijnt toch niet voldoende te zijn.
Wat is een goed stofmasker?
Waar is het te krijgen?
Zijn er goede stofmaskers die herbruikbruikbaar zijn, of moet je telkens een nieuwe gebruiken?
gevraagd

10 antwoorden

  • Hoi Yvonne,

    Bij Cock Keramiek hebben ze een hele goede...
    Je bent ongeveer 55,-- euro kwijt maar dan heb je er ook echt wat aan.
    Het masker is gemaakt van zacht siliconen rubber en is best groot maar als je er eenmaal aan gewent bent wil je niet anders. de filters heb je in verschillende soorten stoffen en dampen deze zet je er met een bajonet sluiting op.
    In de maten small, medium en large.

    Gr. Suus
    beantwoord
  • Beste Yvonne,

    Een P2 masker is wat je nodig hebt
    P2 is een aanduiding voor het soort beveiliging wat een masker biedt.
    Zoals Suzanne terecht aangeeft is een duur en goed aansluitend masker te prefereren.
    Als de prijs daarvan een bezwaar is kan je goedkopere "snoetjes" kopen zolang de bescherming P2 is werken ze afdoende.
    Wel opletten dat ze goed aan het gezicht aansluiten.
    Als er een soort uitblaasventieltje opzit is dat ook fijner om mee te werken, zeker als je een bril draagt.
    Zelf heb ik ook zo'n masker als Suzanne. dat zijn de beste. Daarvoor kun je dus verschillende soorten filters kopen. Een P2 filter is dus goed.
    groeten'
    een siliconenmasker kun je heel lang gebruiken, als de filters wat dicht gaan zitten wordt het ademen moeilijker, dan is het tijd om de filters te vervangen.
    Een snoetje gaat minder lang mee, als je het na gebruik zorgvuldig in een dichte plastic doos inpakt loop je weinig kans op vervuiling van je masker. Niet met glazuur aan je handen vastpakken en opbergen zijn zo van die simpele, maar praktische tips. Na 10 tot 20 keer gebruiken is een nieuw snoetje wenselijk.
    Hans
    beantwoord
  • Bedankt voor jullie reacties! Weten jullie ook een merk? Dan kan ik eens kijken of ik het hier in de buurt ook kan krijgen. Of misschien via internet bestellen of zo?
    Yvonne
    beantwoord
  • Beste Yvonne,

    Mijn maskers is van het merk 3M
    gekocht bij Emergo, eem laboratoriumgroothandel.
    Zij verkopen diverse typen maskers.
    www.emergo.nl/
    Zij verkopen niet aan particulieren
    groeten
    Hans
    beantwoord
  • De stofmaskers die wij gebruiken zijn van de firma Drager de piccola ffp2 v. Prima maskers met een ventiel
    Te koop bij ijzerwarenwinkels en zo

    Frans
    beantwoord
  • Ik heb een FFP3, is dat nou beter of slechter?
    beantwoord
  • Dag Let,

    FFP1 heeft een MAC-waarde van 10
    FFP2 heeft een MAC-waarde van 20
    FFP3 heeft een MAC-waarde van 40
    Dus de FFP3 is beter.
    Voor de meeste stoffen is een masker met FFP2
    voldoende. Maar neem de stof siliciumdioxide (kwarts)
    en sla er eens een chemieboek op na dan heb je
    toch wel een FFP3 nodig. Ook zou ik bij het
    spuitwerk een FFP3 opzetten !

    Groetjes Ine
    beantwoord
  • Dank je wel Ine!

    Dat is nog eens duidelijk! Voor mij in het vervolg alleen nog maar een FFP3.
    Je kunt niet voorzichtig genoeg zijn, toch?

    Groetjes Let.
    beantwoord
  • Ik zie dat jullie al aardig wat informatie hebben gehad over stofmaskers. Ik heb een site waar jullie, een goede stofmasker site op aan kunnen melden. Dit kan op http://www.adembescherming.jouwpagina.nl.

    En succes met de stofmaskers!
    beantwoord
  • Wat ik erover geleerd heb is het volgende.
    Je moet niet alleen een masker dragen om glazuur te spuiten of aan te maken, maar ook als je droge kleipoeders gaat mengen of mixen,
    je werkstuk even opschuurt, kortom altijd als er kleistof
    vrij komt. De kleideeltjes zijn zo klein dat ze heel gemakkelijk in de longen indringen en daar op den duur veel schade aanrichten(silicoselong). Ook omdat de kleideeltjes zo klein zijn is het noodzakelijk om een masker met minimaal fpp 3 te nemen, andere maskers beschermen niet tegen het gevaarlijkste fijnste kleistof en geven daarom een vals gevoel van veiligheid.
    In de DHZ zaken zijn ze niet te vinden. Ik heb M3 mondmaskerstjes van de apotheek, met uitklaatklepje.
    Goed op letten dat het overal aansluit, in gesloten plasticzakje bewaren, tijdig vervangen.

    Ook de vloeren en werkvlakken altijd met water proper maken, niet met keerborstels werken, die doen het fijnste stof opwaaien.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.