ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Peelijzer

Beste Henk, mag ik je vragen, wat peelijzer is. Is dat het zelfde als ijzeroxide, of moet ik wat anders voorstellen? Ik doe zelf aan raku stoken en ontwikkel zelf mijn glazuren en nu ik peelijzer hoor, gaat het bij mij al kriebelen, en vraag ik mezelf af als ik het ook kan gebruiken voor de raku.

gr Jeltje
gevraagd

4 antwoorden

  • Hallo Jeltje, Peelijzer wordt gehaald uit beekafzettingen in de Peel. Het is inderdaad een ijzeroxide, ook wel oer genaamd, het slaat neer in langzaam stromend water.
    Je delft het en filtert het door een fijnmazige zeef.
    Laten drogen en daarna het zelfde verwerken als alle andere oxiden.
    M.vr.gr.Henk
    beantwoord
  • Ha Henk, komt een andere vraag bij mij op , waarom zoveel werk doen om ijzeroxide te delven, heeft het een andere kleur als de ijzeroxides die je kan kopen?
    Of kan je verrassingen tegen komen, bij het gebruik van deze peelijzer bij het stoken?

    gr Jeltje
    beantwoord
  • Dag Henk en Jeltje,

    Ook ik wist niet wat peelijzer was, maar dat is dus ijzeroxide. Dan vraag ik me ook af wat daar precies anders aan is dan aan andere ijzeroxide. Ik weet eigenlijk niet eens waar de ijzeroxide vandaan komt die ik gebruik, dat wil ik wel graag weten. Ik heb dus donkerbruine ijzeroxide en okerkleurige ijzeroxide (allebei natuurlijk) die ik bij Keramikos heb gekocht. Daar wisten ze niet waar het vandaan komt. Ik weet ook niet of het makkelijk te verkrijgen is uit de natuur, maar ik denk van wel, want ik heb ook gehoord dat het in feite gewoon roest is. Weten jullie hier meer van?

    Groeten,

    Flora
    beantwoord
  • Hallo Jeltje,Waarom zoveel werk doen!
    Mijn vrouw heeft eens een cursus gedaan en daar gebruikten ze Peelijzer.
    Ze vond het resultaat erg mooi,dus dit beantwoord je vraag.
    Ik heb begrepen dat er ook keramisten zijn die zelf hun klei delven langs de grote rivieren.

    M.vr.gr. Henk.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.