ALGEMEEN > Apparatuur/gereedschap > Bat voor draaischijf

Hallo, Ik boetseer sinds een aantal jaren en ben nieuwsgierig geworden in draaien, nu heb ik via deze site gratis een schopschijf aangeboden gekregen die ik vandaag heb opgehaald.
Nu zitten er geen houte plankjes bij zoals ik op de site's van silex en robbelien zag heet dat een bat? De gaatjes die daarop afgebeeld staan zitten bij beide zaken tegen over elkaar op de schijf die ik nu heb zit er een in het midden en een net iets uit het midden.
zijn de tegenover elkaar zittende gaatjes tegenwoordig standaard of bestaan er ook nog oudere modellen in de handel? Of moet ikzelf aan het klussen? Ik weet geen merk maar als ik foto's op het internet
bekijk denk ik dat het een vingerling is.
Alvast bedankt voor enige hulp. Marc

5 antwoorden

  • Beste Marc,

    De plankjes worden inderdaad bats genoemd.
    Er zijn verschillende systemen.
    - een gaatje in het midden en een daarbuiten
    - twee gaatjes op gelijke afstand van het midden
    - drie gaatjes op gelijke afstand van het midden
    - geen gaatjes de bat wordt "geplakt" op een laag klei.

    Het materiaal voor bats varieert ook, multiplex MDF masoniet, kunsstof , gips, eterniet.

    Voor de merkschijven kun je kant en klare bats kopen.
    Ze zijn verhoudingsgewijs erg duur.
    Zelf maken is een goed het alternatief.

    Zelf gebruik ik een goede kwaliteit multiplex (van Okumehout) natuurlijk watervast verlijmd.
    Omdat multiplex een goede en een minder goede kant heeft zijn mijn gaatjes niet door en door.
    Dan heb je tijdens het draaien er ook geen hinder van

    succes
    Hans
    beantwoord
  • Hallo

    Wij zagen ronde plaatjes uit multiplex en die zitten vast op een laagje klei op de schijfkop gaat prima.
    dus geen nokjes of gaatjes gewoon een plakje klei op de schijfkop met groeven erin zodat het niet te vast komt te zitten, los maken met een schroevendraaier of iets dergelijks

    Wees voorzichtig met eternietplaatjes er zitten kankerverwekkende stoffen in, maar er zijn genoeg andere materialen waar je "bats"van kunt maken.

    Frans
    beantwoord
  • Hallo Hans & Frans,

    Bedankt voor jullie reactie.
    Ik wil vanavond natuurlijk toch wel even wat gaan proberen en had in een boek ook al gelezen van een plak klei met groeven dus aan de slag kunnen we.
    daarna ga ik wel een keer aan de slag met hout.
    In iedergeval bedankt vast
    marc
    beantwoord
  • Dag Frans,
    Het "oude" eterniet bevatte inderdaad asbest.
    Op dit moment zijn er gelijkwaardige materialen die asbestvrij zijn.
    Vorige week heb ik bij Silex de nieuwe bats van de MAX draaischijven gezien. Die zijn van dat materiaal.
    N.B. Zelf zou ik er trouwens niet mee willen werken.

    groeten
    Hans
    beantwoord
  • Bedankt voor de informatie Hans

    Wij hebben eterniet 30 jaar geleden afgezworen en beginnen er nooit meer aan.

    Frans
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.