ALGEMEEN > Stoken > temperatuur van een oven

Ik weet dat ik een oven ook kan stoken om te kijken welke temperatuur hij kan halen maar kun je dat ook bepalen aan de hand van onderstaande gegevens?
Ik vind het zo zonde om een lege oven te stoken.
Ik weet al wel dat hij tot 1100 graden kan stoken maar ik zou graag nog iets hoger willen stoken.

1 phase
220 volt
2x1650 Watt
en er staat ook nog 3300 Watt op.
En is het dan ook noodzakelijk om de inhoud te weten?

De binnenmaat is ongeveer 40x40x45/50. Ik kan het momenteel niet nameten want hij staat aan.

Groetjes Let.
gevraagd

2 antwoorden

  • Zelf heb ik wel eens een test gedaan met een lege oven.
    De discusie kun je vinden op:
    Onderwerp: temperaturen in de oven
    plaatsing 26.01.2005

    Mogelijk heb je hier wat aan.
    Groet,
    Hanneke
    beantwoord
  • Hallo Let,

    Als er een maximumtemperatuur wordt gegeven is dat meestal beneden wat de oven eigenlijk kan.
    Het hangt ook niet zozeer van de spiralen af maar van de isolatie van de oven.
    De oven gaat op den duur "uitstralen"d.w.z. dat de warmte door de isolatie heen naar buiten komt en zodoende niet hoger meer komt.
    een extra laag isolatiemateriaal zou beter zijn dan b.v zwaardere spiralen wat in jouw geval niet kan want 3300 watt gedeeld door 220 volt is 15 ampere, is zo'n beetje de waarde van de zekering in huis.
    Ook een lege oven stoken lijkt me niet echt zinvol omdat dat niet een normale manier van stoken is , dus zou de oven de gewenste temperatuur halen is het lang niet zeker dat dat ook het geval is met een geladen oven.

    Groetjes Frans


    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.