ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Broebels na glazuren?

Hallo allemaal. Dit heb ik nu nog nooit gezien. Ik heb een eenvoudige vorm uitgeduwd in een mal met klei die tot 1280 graden kan gaan (wel redelijk dun voor de vorm) en deze gebakken aan 900 graden. Dan heb ik daar een glazuur voor 1260 graden opgedaan, de binnenkant gegoten en de buitenkant met de borstel. Alles goed laten drogen en dezelfde avond nog gebakken. Het is een schaal voor een vriendin, voor bloemschikken. Het is een glazuur dat ik al jaren gebruik, deze vogelkastjes zijn daar ook mee gedaan. Maar waarom is deze schaal vervormd en heeft ze van die grote broebels? Die broebels zijn soms door heel de wand en ook op de buitenkant?
gevraagd

15 antwoorden

  • schaal
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Deze twee hebben er niets van, ik had wel de indruk dat de scherf van de schaal de glazuur zo niet opnam, het was nochtans dezelfde klei, ik heb na de binnenkant gegoten te hebben alles goed laten drogen en dan pas de buitenkant geborsteld.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Beste Liliane,

    Even ter voorkoming van communicatiestoornissen.
    Een borstel wordt in nederland een kwast genoemd.
    Een broebel vertaal ik met een blaas, klopt dat ?
    Zit de blaas in het glazuur of in de klei ?
    groet
    Hans
    beantwoord
  • Hallo Hans, als je glazuur met de kwast opzet, is het dan kwasten? Met een borstel kam je haar en de grond vegen doe je dat ook met de borstel. In Nederland zijn ze daar veel duidelijker in, ik begrijp het.
    En daar de blaas aan beide wanden van de schaal is, op dezelfde plaats, zal het de klei zijn die een blaas geeft, zou dat kunnen opdat het werk te dun is, want zo is het, maar een jaar geleden heb ik verschillende blaadjes gegoten en die dan binnen- en buitenkant geglazuurd met hetzelfde glazuur en die hebben geen blaasjes, het was wel geitklei.
    beantwoord
  • Het lijkt erop dat de temperatuur te hoog is geweest voor de klei kun je dat nog achterhalen Lilianne?

    Frans
    beantwoord
  • De klei waar ik deze schaal mee gemaakt heb, kan gebakken worden tot 1280 graden. Maar ik heb mij er al mee verzoend, het zal een glazuur zijn dat niet mag gegoten worden, bij het kwasten heb ik geen problemen gehad. Ik ben al zeven jaar bezig met keramiek en kom nog regelmatig voor onaangename verrassingen te staan, maar de meeste werkjes lukken wel en dat maakt alles goed.
    beantwoord
  • Beste Liliane,

    er is een situatie waarbij er blazen in de klei ontstaan terwijl je toch beneden de maximumtemperatuur van die klei blijft.
    Voorwaarde is echter dat er een beetje ijzeroxide in de klei zit en wat organisch materiaal.
    Als tijdens het bisquitstoken reductie optreed dan vormt zich in de scherf zwart ijzeroxide.
    Dit is een heftig vloeimiddel waardoor de klei tijdens de glazuurstook zal smelten en blazen gaan vormen.

    Zelf heb ik dit probleem meegemaakt met franse gres. Dit is een ijzerhoudende klei waarin veel organisch materiaal zit (vandaar die zwarte kleur van de ongebakken klei en de rose kleur van de bisquit)
    Als je tijdens het bisquit bakken het werk in elkaar zet dan kan er onvoldoende zuurstof bij en zal door de verbranding van het organisch materiaal in de klei reductie plaatsvinden. Dan vormt zich dat zwarte ijzeroxide.
    Aan de gebakken klei kun je dat zien want in plaats van rose kleurt de bisquit dan wit/creme.
    Het is iets wat niet vaak gebeurd, maar als het gebeurd levert het tijdens de glazuurbrand die vervelende blazen.
    Als je een blaas doormidden slijpt dan kun je zien dat het echt middenin de klei is ontstaan.
    groeten
    Hans
    beantwoord
  • Hans kun je onderstaande zin nog wat duidelijker maken, want dat zou ook voor mij nog wat kunnen verklaren, want wij dachten dat het aan de soort gres lag."Als je tijdens het bisquit bakken het werk in elkaar zet dan kan er onvoldoende zuurstof bij en zal door de verbranding van het organisch materiaal in de klei reductie plaatsvinden."

    Groeten, Geo
    p.s. net weer een mooie voorraad gres gekocht
    beantwoord
  • Bedankt Hans voor de volledige uitleg, ik mag nog van geluk spreken dat niet heel de vorm gescheurd en aan mijn platen gekleefd was, want dat zou veel erger zijn, mijn vriendin zal er zo ook een bloemstuk kunnen in maken en ik weet weeral meer, zoiets vergeet je niet.
    beantwoord
  • Hallo Hans,

    Wij hebben dit ook meegemaakt bij een bruinbakkende kleisoort die door ijzeroxyde die bruine kleur kreeg.
    Daar kwamen ook allemaal blazen op.
    De oorzaak was dat de glazuur de klei al afsloot en zodoende de resterende gassen niet weg konden en zo die blazen veroorzaakten.
    langzamer stoken bleek bij ons de oplossing.

    Frans
    beantwoord
  • Dag Geo,

    Wat ik bedoel is het volgende:
    Als je bij het bisquitbakken 3 schalen of borden e.d. in elkaar zet, dan zit de klei waar ze op elkaar staan opgesloten. Op die plekm is geen ventialtie mogelijk. Als er organisch materiaal in de klei zit dan zorgt die in de opgesloten ruimte voor reductie.

    Het meest extreme heb ik gezien bij schalen waarbij de wanden rose waren en de standringen en de ziel wit/creme door de reductie

    Begrijp je nu wat ik bedoel ?

    groet
    Hans
    beantwoord
  • Hans en Frans

    Dat schept wel wat duidelijkheid. Langzamer stoken lijkt dus het devies, want bij nader inzien en een nachtje slapen heb ik inderdaad bij gres meer blaasvorming dan bijv. bij westerwald waar het eigenlijk nooit voorkomt. En dat van die ijzeroxyde is voor mij helemaal nieuw. Ik zal het hier eens met een paar gresexperts overleggen.Wij hadden hier in het noorden het idee dat het lag aan de groeve waar de klei uit komt.

    Geo
    beantwoord
  • Dag Geo,

    Langzamer stoken is niet noodzakelijk.
    Het werk niet in elkaar zetten en zorgen voor voldoende ventilatie is voldoende
    succes
    Hans
    beantwoord
  • Mijn ervaring: blazen door een (voor die klei) te hoge temperatuur, zeker in combintie met organisch materiaal. Dat laatste is bij biscuit verbrand, maar de mineralen blijven achter en vergroten de kans op blaasvorming.

    Geo, heb je misschien nog een paar kilo gres over als je die vrachtwagen netjes uitveegt?
    beantwoord
  • Hallo allemaal

    Dat blazen in de gres schijnt te komen doordat er zwavel gebonden zit aan het ijzer in de klei. Je moet niet te snel stoken anders kan het niet weg. De eigenaren van de groeves in Frankrijk, laten om economische redenen de klei lang in weer en wind liggen, waardoor de zware deeltjes blijven liggen en de lichte er uit spoelen. Ik heb helemaal geen verstand van chemie maar dit zou de verklaring kunnen zijn. Ik heb dit van Nirdosch Petra van Heesbeen een goede bekende in de streken waar de gres vandaan komt.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.