ALGEMEEN > Ovens > Economy super

Wat een bak: ga ik vandaag m'n oventje ophalen blijkt het de economy super te zijn i.p.v. de economy baby.....

voordeel: is groter
nadeel: stookt minder hoog en heeft een langere stooktijd
( dit voor zover mijn info reikt...)
Ik heb de oven voor dezelfde prijs gekregen, en kan er evt. nog onderuit....

DAAROM MIJN DRINGENDE VRAGEN:

* Ben ik hier nu aan miskocht???
* Wie heeft er ervaring met het gebruik van de economy super?
* De oven stookt tot plm 1060 graden.
Dus niet voor steengoed, wel voor aardewerk
Is het nu zo dat aardewerk steengoed wordt als je het hoger bakt? ( wat is het verschil nu eigenlijk precies?)

* Kan je met deze temp. ook glazuren?

Ter verdere info.: Ik ben dus echt een beginner en wil op deze manier kijken of klei bakken iets voor me is.
De oven ziet er verder goed uit; heeft een kiln-sitter en limit timer

HEEL GRAAG JULLIE HULP!!!!!!!

alvast bedankt, groetjes, Irene

3 antwoorden

  • Hallo Irene.

    Je wil kijken: of klei bakken écht iets voor je is??
    Je hebt verder helemaal geen ervaring of idee wat je met deze oven kunt bereiken??

    Persoonlijk vind ik een temperatuur van 1060 niet écht veel.
    In het boekje van 2004, met prijslijsten van keramikos waarin de economy-super wordt aangeboden gaat dit type oven op lichtnet tot 1200 graden.
    De economy baby, (inhoud:25 liter) is een klein dingetje volgens de folder.

    Dus: om te beginnen en je zou het kleien erg leuk vinden dan is 25 liter (economy baby) al snel te klein.

    De inhoud van 70 liter (economy super) zal je meer aan hebben, maar daar zit je top-temperatuur niet echt mee.
    toekomst gericht zul je meer capaciteit willen hebben, denk ik.

    Bovendien is mij verteld dat je ook beter onder de toptemperatuur kan blijven, dat schijnt beter te zijn voor de oven.
    Als dát dan zo is haal je de 1060 graden niet eens.
    Bij glazuren kan dat heel belangrijk zijn dat de oven een hoger vermogen heeft.