ALGEMEEN > Ovens > Economy super

Wat een bak: ga ik vandaag m'n oventje ophalen blijkt het de economy super te zijn i.p.v. de economy baby.....

voordeel: is groter
nadeel: stookt minder hoog en heeft een langere stooktijd
( dit voor zover mijn info reikt...)
Ik heb de oven voor dezelfde prijs gekregen, en kan er evt. nog onderuit....

DAAROM MIJN DRINGENDE VRAGEN:

* Ben ik hier nu aan miskocht???
* Wie heeft er ervaring met het gebruik van de economy super?
* De oven stookt tot plm 1060 graden.
Dus niet voor steengoed, wel voor aardewerk
Is het nu zo dat aardewerk steengoed wordt als je het hoger bakt? ( wat is het verschil nu eigenlijk precies?)

* Kan je met deze temp. ook glazuren?

Ter verdere info.: Ik ben dus echt een beginner en wil op deze manier kijken of klei bakken iets voor me is.
De oven ziet er verder goed uit; heeft een kiln-sitter en limit timer

HEEL GRAAG JULLIE HULP!!!!!!!

alvast bedankt, groetjes, Irene

3 antwoorden

  • Hallo Irene.

    Je wil kijken: of klei bakken écht iets voor je is??
    Je hebt verder helemaal geen ervaring of idee wat je met deze oven kunt bereiken??

    Persoonlijk vind ik een temperatuur van 1060 niet écht veel.
    In het boekje van 2004, met prijslijsten van keramikos waarin de economy-super wordt aangeboden gaat dit type oven op lichtnet tot 1200 graden.
    De economy baby, (inhoud:25 liter) is een klein dingetje volgens de folder.

    Dus: om te beginnen en je zou het kleien erg leuk vinden dan is 25 liter (economy baby) al snel te klein.

    De inhoud van 70 liter (economy super) zal je meer aan hebben, maar daar zit je top-temperatuur niet echt mee.
    toekomst gericht zul je meer capaciteit willen hebben, denk ik.

    Bovendien is mij verteld dat je ook beter onder de toptemperatuur kan blijven, dat schijnt beter te zijn voor de oven.
    Als dát dan zo is haal je de 1060 graden niet eens.
    Bij glazuren kan dat heel belangrijk zijn dat de oven een hoger vermogen heeft.

    Omdat ik in de oude folder ,deze oven ( 70 liter met vermogen tot 1060 graden) helemaal niet zie staan vraag ik me af of dit een nieuwe oven is of een tweedehands. Tweedehands hoeft niks mis mee te zijn hoor, als de spiralen maar goed zijn, de oven goed werkt...

    Mocht het een nieuwe oven zijn dan zou ik persoonlijk voor een ander type kiezen.

    Marrie.
    beantwoord
  • Irene,
    Er is aardewerkklei en steengoedklei. En er zijn glazuren voor aardewerk en steengoed.
    Aardewerkklei kun je stoken tot circa 1140 graden. De maximale temperatuur van aardewerkglazuur ligt tussen de 1020-1060 graden.
    Steengoedklei kan gestookt worden tot circa 1280 graden. De maximale temperatuur van steengoedglazuur is circa 1250 gr.

    Als beginner raad ik je aan de diverse onderwerpen in het Discussieforum te lezen. Hier kun je heel veel informatie vinden en ook antwoorden op je vragen.

    Ik heb nog een folder uit 1978 van het Keramisch Instituut Haarlem (KI bestaat niet meer) en hierin staat dat de maximaal bereikbare temperatuur van de Economy Super met rand 1100 graden C. is. Zonder rand: 1060 graden C. Er staat ook dat de oven op krachtstroomaansluiting kan worden omgebouwd. De stenen en de isolatie zijn daarop berekend. Dan is het mogelijk om 1260 graden C. te bereiken. Maar of dit ombouwen nog de moeite waard is zou je moeten informeren bij bijv. Keramikos Haarlem.
    Mail je adres naar secretariaat.klei@hetnet.nl en ik stuur je een fotokopie van de folder en het instructieboekje uit de Economy-serie en Kiln-sitter en limit-timer.
    gr. Yoka
    beantwoord
  • Hallo,

    Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
    De oven is inderdaad tweede-hands gekocht.
    ( van een school afkomstig).
    Ik heb er 150 euro voor betaald en het lijkt me niet de moeite hem om te bouwen voor krachtstroom.

    Van beroep ben ik tekenleraar. Ik volg nu de opleiding "creatieve handvaardigheid" om wat meer drie dimensionaal te gaan werken. Een erg leuke en veelzijdige opleiding, waar ik voor het eerst serieus met klei in aanraking kwam. Ik vind het een fantastisch " oer- materiaal" en erg leuk om mee te werken!
    Het lijkt me ook helemaal te gek als je je eigen werk zelf kan bakken. Het uitzoeken van het hoe en alles wat erbij vind ik op zichzelf al een uitdaging om te doen.

    Wat ik ermee bakken wil is: klei-portretten, kommen, vazen, schalen ( niet gedraaid, maar via de ouderwetse ring methode of plaat methode gemaakt)
    Het liefst zou ik ook kunnen glazuren, maar als ik alles goed bakken kan ben ik voorlopig al tevreden.
    Voor mezelf heb ik hierbij het volgende idee: of ik doe het een paar keer en kijk er verder niet meer naar om, of ik wordt er nog meer door gegrepen en koop oven een jaar/twee jaar een andere oven.
    Via wat info, had ik voor mezelf bedacht dat de economy baby waarschijnlijk wel een goede oven voor mij zou zijn. Nu blijkt dat de economy baby oven, die ik gedacht gekocht te hebben, in werkelijkheid een economy super oven is.
    Als ik ermee kan wat bovenstaand aan de orde is, dan vind ik het voor voorlopig prima, als dat niet kan, dan ga ik proberen m'n geld terug te krijgen.
    Zo ongeveer staan de zaken ervoor.

    Maar op school hebben ze er ook mee gewerkt, denk ik dan, dus het zou toch een degelijke oven moeten zijn....

    GRAAG (nog meer) GOEDE RAAD!!!!!!!

    Alvast bedankt! groetjes, Irene






    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.