ALGEMEEN > Techniek > Lossnijden van grote borden

Ik ben maar weer eens begonnen met het maken van grote borden.
Ik draai deze borden van creaton 254 (25% cham 0-0,2 mm) steengoedklei.
Omdat deze borden zo groot zijn, > dan 40 cm heb ik steeds problemen met het lossnijden van de borden.
Ik doe dit met gevlochten staaldraad (0,5 of 1 mm), maar de bodem wordt veel te hol afgesneden. Hierdoor worden de borden in het midden te dun.
Ik kan dit wel oplossen door de borden dikker te maken en daarna de kanten af te draaien, maar ik zoek een meer elegante oplossing.
Ik draai de borden op een houten bat.

Wie

8 antwoorden

  • Hallo Cor,

    Op de SBB in Gouda, hebben we een soort grote draadharp die opgespannen wordt, dit is een zelfgemaakt apparaat.
    Ik ga morgenavond kijken of ik er een foto van heb, zodat je het na kunt maken, anders kom ik er donderdag weer en maak dan een foto voor je.

    Groet

    Jose
    beantwoord
  • Beste Cor,

    Als ik dat soort formaten draai maak ik de bodem in het midden wat dikker, ongeveer 2 mm.
    Dit compenseert het verlies tijdens het afsnijden.
    Dedraad zo strak mogelijk op alleen spierkracht resulteert altijd dat deze wat bol onder de schaal doorgaat.
    Ben benieuwd naar de draadharp van het SBB. Als je een draad onder een grotere spanning kunt zetten zou dat moeten resulteren in een strakkere snede
    Groeten
    Hans
    beantwoord
  • Hallo Cor en Hans,

    Bijgaand een tekening van een spanzaag. Zo ziet die er bij ons op school ongeveer uit.
    Het zaagblad vervangen door een snijdraad en het handvat hoeft er dus niet aan te zitten.
    Op de scharnierpunten komen vleugelmoeren.
    Het stokje kun je ronddraaien en als hij op spanning is blijft het stokje haken achter de dwarslat.
    Hoop dat het zo duidelijk is.
    Je moet wel de bak van de draaischijf afhalen als je gaat snijden. Maar jullie draaien op een plank dus dat is makkelijker.
    Plank op tafel, knie er tegen aan en snijden maar!!!!

    Groetjes Let.
    beantwoord
  • sorry, nog een keer.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Iedereen bedankt voor de ideeen.
    Ik ben al begonnen met het maken van een harp die ik lekker strak kan spannen.
    Als er nog meer truuks in de doos zitten hoor ik het graag.

    Cor
    beantwoord
  • Hoi Cor,

    Ik vraag mij af wat voor soort bat je gebruikt. Ik gebruik spaanplaat van 1 cm dik , mijn ervaring is wanneer ik deze iets bevochtig ( niet te nat anders glijd de klei hierop ) deze plaat niet krom trekt of buigt met het afsnijden. Wanneer deze te nat is en je drukt te hard om je voorwerp eraf te snijden de bat bol gaat staan dus in het midden omhoog komt. Succes, Jan.
    beantwoord
  • Interessant, die draadharp. Ik wil zelf ook een keer borden gaan maken, alleen dan met handvormen. Ik vraag me af of ik de borden dan zo kan maken dat ik dit probleem niet heb, of dat ik ook dit soort gereedschap zal moeten gebruiken. In ieder geval bedankt voor de tip.

    Flora
    beantwoord
  • Wij maken schalen tot 70 cm doorsnee en draaien we op bats van meubelplaat 2 cm dik die buigen echt niet
    Afsnijden doen we met staaldraad met aan de uiteinden een stokje zodat je de draad goed strak kan houden.

    Frans
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.