ALGEMEEN > Apparatuur/gereedschap > advies gevraagd over elektr draaischijf

Ik zou graag willen weten waar ik op moet letten als ik een elektrische draaischijf ga kopen.
Uit een test van Klei (nov 2005) heb ik al het een en ander kunnen opmaken en ik denk dat mijn voorkeur uitgaat naar een shimpo RK-3E.
Is er misschien iemand die deze draaischijf heeft en kan vertellen wat zijn ervaring is? Is de schijf inderdaad geluidloos en draait hij lekker (snelheid goed regelbaar), krachtige motor, spatbakken degelijk en goed schoon te houden etc etc?
Graag lees ik jullie reactie/ervaringen!
Alvast dank!
Birgit

12 antwoorden

  • Dag Birgit,

    De test is bij mij in het atelier uitgevoerd.
    Op alle vragen een positief antwoord, behalve de spatbak. Die is van een wat hardere plastic soort zoals de spatbakken van alle shimpo's.
    Bij oudere shimpos's zijn die meestal gescheurd.
    groet
    Hans
    beantwoord
  • De shimpo is een goede keuze mits het het model met losse pedaal is.
    Er zijn er ook met een vast pedaal aan de zijkant of met een pookje maar die zijn meer voor afwerken dan voor draaien.

    Frans
    beantwoord
  • ben het helemaal eens met frans je moet een los voetpendaal hebben dat werkt veel prettiger
    maar was het toen niet eens met de test die in klei stond waarom weet ik niet meer precies dan zou ik het artikel weer moeten lezen,zal ik nog eens doen
    volgens mij kwam mijn max 30 ook niet zo goed uit de test terwijl ik er heel tevreden over ben en na 10 jaar heb ik er nog een max bij gekocht
    emma
    beantwoord
  • Wij gebruiken voor het draaien professionele draaischijven de shimpo's om af te werken enz.
    Voor ons zijn het betrouwbare schijven die jaren lang goede diensten bewijzen.

    Frans
    beantwoord
  • Dank voor al jullie reacties!
    Ik heb zelf alleen nog op een shimpo met vast en los pedaal gedraaid, maar nog niet op de specifieke RK-3E.
    Ik doe momenteel de keramiekopleiding in Gouda en het is natuurlijk verstandig om daar de verschillende schijven eens goed uit te proberen. Maar ik vind het ook belangrijk om van mensen met meer ervaring te horen wat hun voorkeur is.
    Want op het eerste gezicht lijkt de Roderveld max 30 (wit of rood) ook heel aardig. Nadelen van deze schijven lijken mij de zware spatbak bij de rode en de vaste spatbak bij de witte. En ook een belangrijk punt: volgens de test in Klei maken ze redelijk veel lawaai. Is dat ook jouw ervaring, Emma?
    Birgit
    beantwoord
  • Nog een andere vraag:
    Ik heb gisteren op de shimpo RK3E gedraaid en beviel inderdaad wel goed. Alleen vond ik dat de snelheid door de pedaaal niet geleidelijk veranderde maar met schokken of komt dat door mijzelf? Zal ook de roderveld eens gaan uit proberen in januari.
    groet, birgit
    beantwoord
  • Hoi Frans,
    Ik heb een vraagje aan jou, je had het er over dat de Shimpo met een vast pendaal meer voor het afwerken is.
    Nou ben ik ook op zoek naar een elektrische draaischijf en met iemand aan het onderhandelen die een Shimpo RK2 heeft. Hij vraagt er 350 euro voor hij ziet er op het eerste gezicht heel goed uit, maar ik twijfel heel erg omdat het pendaal dus vast zit aan de draaischijf.

    Ik hoop dat jullie nog meer tips hebben!
    Alvast bedankt.
    Groetjes,
    Jill
    beantwoord
  • Hoi Jill

    Een los pedaal is makkelijker bij het draaien dat is mijn ervaring.

    De snelheid is beter te regelen en je hoeft niet stijf met je been tegen het schijf aan te zitten maar dat is ook misschien een kwestie van wennen.
    Wij draaien soms hoge vazen en zetten dan het pedaal wat hoger wat ook heel handig is.

    suc6

    Frans
    beantwoord
  • Dag Jill,

    Als extraatje, als je lang bent is de shimpo met een vast pedaal een ramp. Japanners zijn kleine mensen en daar is de schijf voor ontworpen.
    Als je 1.60 - 1.70 bent is het ergonomisch nog verantwoord

    groet
    Hans
    beantwoord
  • Bedankt voor jullie reacties en tips!

    Groetjes,
    Jill de Vries.
    beantwoord
  • Sorry, maar hier ben ik nog een keer.
    Heb inmiddels op de MAX rood 30 en shimpo RK3E gedraaid en vond de pedaalbesturing van de MAX30 prettiger, maar maakte wel meer lawaai en inderdaad zware spatbakken. Tot nu toe kon ik nog niet echt kiezen, maar zag vandaag een mooie advertentie voor de MAX rood 30....
    Heb voor as vrijdag een afspraak gemaakt. Kan deze tweedehands kopen voor 600 euro. Maar de draaischijf is al zo'n 6 jaar oud. Mijn vraag is nu, zijn er in de tussentijd veel verbeteringen doorgevoerd bij de MAX 30 en maak ik toch misschien niet een foute keuze met deze koop?
    beantwoord
  • Dag Birgit,

    een kinderziekte van de Max was de aan/uit knop.
    Dat probleem is verholpen.
    Verder zit er op de vernieuwde Max een noodstop.
    Of dat handig of nodig is vraag ik me af, in een cursus situatie misschien.
    Verder weet ik niet of er veranderingen zijn

    groet
    Hans
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.