ALGEMEEN > Klei - algemeen > dikte van gietklei?

Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn porselein-gietklei altijd dezelfde dikte heeft?Bestaat er een manier om de dikte te meten,zodat achteraf de werkstukken dezelfde dikte hebben en even doorschijnend zijn?

7 antwoorden

  • Dag Marleen,
    Even een paar opmerkingen vanuit de theorie.
    Zelf heb ik nog nooit met gietklei gewerkt, maar wel een wat gelezen.

    Als je een constant litergewicht hebt en een constante viscositeit dan is je gietklei steeds hetzelfde.

    Het litergewicht is als je een liter afmeet en weegt, het bestaat dan voor een deel uit water en een deel uit klei.
    Je kan er zorg voor dragen dat dat hetzelfde is.

    De viscositeit kun je beinvloeden door de elektrolyt die je toevoegt, waterglas, quebracho of giessfix. er zijn verschillende mogelijkheden.
    Als je een dincup hebt, 100 cc inhoud en 4mm uitsroom opening dan kun je met een stopwatch de viscositeit meten. als die ook hetzelfde is dan zou de gietklei dezelfde eigenschappen moeten hebben.

    Zoals ik al zei, dit is puur boekenwijsheid, ben erg benieuwd naar een reactie uit de praktijk.

    groeten
    Hans
    beantwoord
  • dag marleen
    eerst en vooral moet de dikte van de gietklei goed zijn dan giet men de mal tot boven vol en kijk je op je horloge voor ongeveer 0.5cm is het voor klei 20 a 45 min en voor porselein 15 a30 min dit hangt af van de dikte en hoe droog je mal is dit zul je met een aantal stuks moeten uitproberen groetjes Dirk
    beantwoord
  • Ik maakte enkele gipsmallen. Kocht emmer gietklei van gekend producent. Poogde een 8tal maal objecten (gesloten doosjes)te gieten in de mallen. Telkens kwam ik zelfs na 2 uur aanzuigtijd enkel tot wanden van 4 a 5 mm dik. Is die dikte normaal? Hoe kan ik wanddikten van bvb 8 a 10 mm bekomen?
    beantwoord
  • Hallo Paul,

    Het is mogelijk om van enkele millimeters tot massief te gieten;

    Als de gietklei dikker is zal ook de wanddikte toenemen.
    Je kan ook een tweede keer ingieten wanneer je eerste laag gedroogd is.

    Als je een mal gaat maken van gips is het van belang je aan de opgegeven water/gips verhouding te houden.Dit is van invloed op de zuigkracht van de mal.

    Zorg dat de mal droog is,mallen drogen sneller als ze verwarmd staan.

    Rob
    beantwoord
  • Hallo Paul,

    Het ligt eraan welke soort gietklei je gebruikt.
    Steengoedklei b.v.heeft nogal wat aanzettijd nodig maar bij 2 uur moet je voldoende scherfaanzet hebben.
    probeer eens een liter klei te wegen dat moet tussen 1750 en 1800 gram liggen en de klei moet als dikke smeerolie van je vingers druipen.
    porselein en aardewerk klei hebben minder tijd nodig om op de juiste dikte te komen
    De gietklei wel goed doorroeren voor je gaat gieten zonder dat er lucht in de klei komt.
    Als je steengoedklei gebruikt moeten je vormen niet kurkdroog zijn omdat dan de vochtopname zo groot is dat het van de gipswand loslaat.
    Dan zal de scherf dus niet dikker worden.

    suc6 Frans
    beantwoord
  • Beste Rob,

    Bedankt voor deze prompte raadgevingen.

    Ik zal zoals je aanraadt, een 2e maal gieten om dikkere wanden te verkrijgen.

    Ondertussen dacht ik dat het probleem ook misschien ligt aan de gebruikte gips. Ik gebruikte Knauff bouwwerk gips. Misschien zuigt die onvoldoende vocht op.

    Vriendelijke groeten

    Paul
    beantwoord
  • Je kunt ook een hydrometer gebruiken om de dichtheid te bepalen. Gebruik er dan wel een speciaal voor klei, een voor alcohol zou niet werken. Weet niet waarom.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.