ALGEMEEN > Techniek > tylose toevoegen aan glazuur

Hoewel ik weet dat rode glazuur veel problemen kan opleveren, heb ik toch een rode glazuur van Magma (ME420, 1020-1080graden) gekocht. Als ik die op 1040 graden stook dan trekt de rode kleur naar elkaar toe, zodat ik plekken krijg waar geen rood zit.
Zou ik dit probleem kunnen verminderen door tylose aan het glazuur toe te voegen? Of is er een andere manier om dit probleem op te lossen?

Wat is exact de werking van tylose?
Is het handig om tylose standaard aan elk kant en klaar glazuur toe te voegen?
gevraagd

5 antwoorden

  • Meestal wordt dit probleem veroorzaakt door het te snel onttrekken van het water aan de glazuur.
    Dit kan je al zien als je net geglazuurd hebt dan zie je al haarscheurtjes ontstaan en op die plek gaat ook de glazuur samentrekken zodat je kale plekken krijgt.
    De beste remedie is hoger voorbakken of je werkstuk in water dompelen voordat je gaat glazuren of het minder dik aanbrengen.

    Toevoegen van bentone 1/2 % aan droge(nog niet aangemaakte) glazuur kan ook helpen maar werkt smeltpunt verhogend.

    suc6
    Frans
    beantwoord
  • Tylose is een bindmiddel.

    De hechting van de glazuur met de bisquit/scherf wordt daardoor vebeterd en de ongebakken glazuurlaag is sterker.

    Doordat de tylose zich bindt aan het aanmaakwater van het glazuur wordt dit water langzamer door de scherf opgezogen.
    Daardoor kun je met een glazuur dat met tylose is aangemaakt veel makkelijker kwasten.

    Tijdens het bakken verbrandt het en heeft het geen invloed op wat er tijdens het bakproces gebeurt.

    groeten
    Hans
    beantwoord
  • Bedankt Hans en Frans voor jullie uitleg.
    Ik ben erg benieuwd wat het resultaat zal zijn als ik tylose erbij doe.
    Ga het snel uitproberen.
    Groet, Birgit
    beantwoord
  • a propos,

    Tylose maximaal 2% toevoegen aan het droge glazuur.
    Als je het zonder te mengen met het droge glazuur in water gooit krijg je hopeloze klonters

    succes
    Hans
    beantwoord
  • Als je glazuur met toegevoegde tylose gaat spuiten,
    de spuit naderhand wel heel goed schoonmaken!
    Groet
    jose
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.