ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > lithiumcarbonaat vervangen door petaliet of spodumeen?
Hallo allemaal,
Laatst had ik al een vraag gesteld over een glazuurrecept, en nu had ik daar nog een vraag over. Ik hoop dat iemand mij daar antwoord op kan geven. Kan ik de lithiumcarbonaat in dit recept gewoon vervangen door petaliet of spodumeen? Ik weet dat dat allebei lithiumhoudende stoffen zijn.
Het zou mij heel erg helpen als iemand hier antwoord op kan geven. Voor de zekerheid is hier nog een keer het recept:
Loodvrij, alkalisch, 1000-1040 C
55 kwarts
28 lithiumcarbonaat
15 kaolien
2 bentoniet
Groeten,
Flora
Laatst had ik al een vraag gesteld over een glazuurrecept, en nu had ik daar nog een vraag over. Ik hoop dat iemand mij daar antwoord op kan geven. Kan ik de lithiumcarbonaat in dit recept gewoon vervangen door petaliet of spodumeen? Ik weet dat dat allebei lithiumhoudende stoffen zijn.
Het zou mij heel erg helpen als iemand hier antwoord op kan geven. Voor de zekerheid is hier nog een keer het recept:
Loodvrij, alkalisch, 1000-1040 C
55 kwarts
28 lithiumcarbonaat
15 kaolien
2 bentoniet
Groeten,
Flora
6 antwoorden
-
Hallo Flora,
Helaas is het niet mogelijk zomaar lithiumcarbonaat te vervangen voor spodumeen.
spodumeen bevat namelijk naast lithium ook aluminium en kwarts.
de formule voor lithiumcarbonaat is Li2CO3
en voor spodumeen Li2-Al2O3- 4 SiO2.
Met een beetje rekenwerk is het wel in te passen denk ik maar of je dan hetzelfde effect krijgt is nog zeer de vraag.
suc6
Frans -
Dag Frans,
Bedankt voor je reactie. Ik was hier al bang voor, ik had de formules ook al eens gezien. Weet je misschien ook hoe dit zit met petaliet? Wat dat rekenwerk betreft, ik begin pas net met het zelf maken van glazuur, misschien moet ik eens glazuurprogramma aanschaffen...
Groeten,
Flora -
Ik heb het even voor je berekend Flora maar je schiet er niet veel mee op.
de segerformule vor je bestaande glazuur :
0,01 CaO en 0,99 Li2O
0,15 Al2O3
2.74 SiO2
De nieuwe berekende glazuur wordt zo:
spodumeen 22
lithiumcarbonaat 26
kwarts 52
de formule is dan
1,00 Li2O
0,15 Al2O3
2,71 SiO2
Dus je lithiumcarbonaat gehalte blijft bijna hetzelfde
de reden daarvan is dat er maar 4%lithium in spodumeen zit en in lithiumcarbonaat ruim 44%
voor petalite geldt hetzelfde als in spodumeen maar daar zit wel dubbel zoveel SiO2 in.
Ik hoop dat dit het een en ander duidelijk maakt
Frans -
Dag Frans,
Heel erg bedankt voor je reactie en je berekeningen. Dit maakt alles zeker duidelijker. Ik zie ook wel mogelijkheden, ik denk da ik zelf ook een glazuurprogramma ga kopen en wat dingen ga berekenen.
Groeten,
Flora -
Op de site van Geert Theunissen staat een glazuurprogramma Flora
Gratis te downloaden met handleiding een mooie gelegenheid om met glazuursoftware te beginnen
www.geerttheunissen.nl
daar is het te vinden.
Frans
-
Dag Frans,
Wel grappig dat je over deze site begint, want dat is de site waar ik het glazuurrecept vandaan heb. Het programma heb ik nog niet gedownload, dat ga ik inderdaad maar eens doen. Bedankt voor de tip.
Flora
Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.