ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > crocus martis

hallo allemaal, ik ben wat majolica glazuren aan het maken en gebruik daarbij "het glazuurboek" stephen murfitt. In dit boek wordt als kleurpigment onder andere een mengsel van "crocus martis" met kobaltcarbonaat gebruikt. Ik heb alle leveranciers op het net afgezocht om"crocus martis" te vinden, maar ik kan het niet vinden. weet iemand wat dit is en of het misschien ook onder een andere naam te koop is.
groeten, bonita

9 antwoorden

  • Bonita, Ik denk dat we hier met een ijzeroxide te maken hebben. Of het onder een andere naam te koop is, dát weet ik niet...
    Marrie.
    beantwoord
  • Het is vermoedelijk een paars kleurpigment...
    beantwoord
  • Het is een ijzeroxide. Typ bij Google 'crocus martis' in en je krijgt veel informatie.
    beantwoord
  • Oké, een Spaans ijzeroxide. Maar als kleurpigment: niet in water oplosbaar. Marrie.
    beantwoord
  • Volgens mij een PAARS ijzeroxyde zoals ook rood of zwart.
    beantwoord
  • er is een paars ijzeroxide wat in de schilderkunst bij het verf maken gebruikt werd. dodemanskop wordt dat genoemd.
    beantwoord
  • crocus martis is IJzersulfaat
    crocus veneris is koperoxie
    Deze pigmenten en dat geldt voor alle pigmenten zijn nooit oplosbaar in water dit in tegenstelling tot kleurstoffen die wel oplosbaar zijn

    Als glazuur worden altijd pigmenten gebruikt
    hoewel dat woord pigmenten niet helemaal correct is
    pigmenten worden in de schilderswereld gebruikt

    Maar bij glazuren worden wel vaak dezelfde stoffen gebruikt zoals dodekop (ook wel capuut mortuum) dit is een ijzeroxide dat als glazuur bij het bakken ontleed kan worden het zogenaamd reducerend bakken
    dat geldt voor meer oxides zoals bij goudoxide dat dan goud als glazuur geeft
    maar er kunnen ook andere reacties optreden waarbij stoffen in het glazuur met elkaar reageren en een nieuwe stof leveren

    Crocus martis is ijzersulfaat en onder andere verkrijgbaar bij de Labshop in Twello tel 0571-27630
    beantwoord
  • Gerrit, men heeft ORGANISCHE pigmenten en MINERALE pigmenten. De laatste PIGMENTEN kunnen enkel voor glas en keramiek gebruikt worden. Deze zijn in wateroplosbare en vast vorm te gebruiken, maar na de stook blijven enkel de kleurvormende oxyde over. Pigment wil enkel zeggen: kleurstof. Engelse benaming : stain(s)
    beantwoord
  • Beste Lucien
    Het klopt er zijn organische en mineralen pigmenten. Als wij in de chemie van onoplosbaar spreken zijn bijna alle stoffen oplosbaar zij het soms in 0,0001mg of nog minder. Maar in het 'normale`spraakgebruik zijn ze dan onoplosbaar. Er kunnen wel suspensies van gemaakt worden.
    Het Engsele woord voor pigment is `pigment`.
    De Webster`s Comprehensive Dictionairy zegt over pigment: pigment any of a class of finely powdered INSOLUBLE coloring matters suitable for making paints, enamails...etc
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.