ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Glazuur berekenen?
Uit milieuoverwegingen heb ik mezelf opgelegd te trachten niet hoger te stoken dan 1040-1060 bij gladbrand. Dat is het uitgangspunt. In het boek 'Mary Wondrausch on slipware' beschrijft deze ervaren Engelse keramiste dat ze na veel proeven tot de volgende samenstelling kwam: 75 loodsessilicaat 18 china clay 6 flint. Probleem: ik kan nergens in Nederland en Belgie een leverancier van deze loodfritte vinden, bovendien heb ik loodbisilicaat in huis. Bij het omrekenen van ses naar bi blijkt dat ik 82 delen bi moet gebruiken om dezelfde hoeveelheid lood te krijgen maar dan zit er te veel Si O2 in. en neem ik aan moet de temp verhoogd worden. Kan ik dan zonder problemen de hoeveelheid flint (=SiO2) verminderen? Hoe reken je dat uit? Of heeft iemand een simpelere oplossing Wie helpt??
4 antwoorden
-
Hallo Lia,
Er zit niet zoveel verschil tussen die 2 grondstoffen maar je hebt het goed uitgerekend je hebt 83 delen loodbisilicaat nodig om dezelfde hoeveelheid lood in te voeren doe daarbij 15 kaolien en 2 kwarts en je komt aan de zelfde segerformule.
alleen het SiO2 gehalte is 0,01 mol minder hetgeen te verwaarlozen is.
Suc6 bij je verdere pogingen .
Frans.
Of het milieu vriendelijker is om zo laag te stoken betwijfel ik wel maar dat is een andere discussie. -
Dag Lia,
Ik ben het helemaal eens met Frans: op lage temperatuur stoken is niet zonder meer beter voor het milieu. Frittes zijn op hoge temperatuur gesmolten grondstoffen die na afkoeling vermalen zijn. Dit om bijv. de giftigheid te verminderen. Dit proces kost zeer veel energie. Op hoge temperatuur stoken (liefst op hout, zoals ik doe) maakt het mogelijk om bijna uitsluitend met natuurlijke grondstoffen te werken (zoals de as uit de oven), die niet eerst een milieubelastende bewerking hebben ondergaan.
Groeten, Bert -
bedankt heren,
Je moet ergens beginnen.Jullie denken vanuit de fritten en dat had ik zeker over het hoofd gezien maar ik denk louter aan CO2 uitstoot ,omdat je binnen het milieukader bijna altijd een bedenking kunt maken, zoals ook nu weer blijkt.
Ik stook op gas in een tweetal zelf gebouwde ovens en kijk dan bezorgd naar al die nutteloze hitte die uit de schoorsteen komt.
Goed idee om op hout te stoken als niet fossiele brandstof.Zelfgebouwd zeker? Groot of klein?
Iets heel anders: weet iemand waar toch de nummers van de diverse fritten op slaan.Ik kan geen enkel verband ergens mee leggen.
-
Lia,
Inderdaad is het milieu altijd een dankbaar onderwerp. Ik denk altijd maar: alle pallets en ander afvalhout dat ik opstook, zou anders in de vuilverbranding komen...
Ik weet niet beter of de nummers van frittes zijn de produktcodes van de leverancier (bv. Hummel) of een code van de handelaar. Anders zou ik het ook niet weten. Ik denk niet dat je aan het nummer de fomule kunt afleiden of zo...
Zelfgebouwde houtoven, ja. Niet te groot (ongeveer 400 l), dan duurt het te lang voor hij weer vol is. Het blijft toch hobby. In 8-9 uur op 1300 graden vanaf biscuit. Nee, geen site voor foto's...
Groeten, Bert
Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.