ALGEMEEN > Klei - algemeen > afsnijden rand van gietklei

Hallo,
ik heb vanmiddag voor het eerst een beker gegoten en ik vraag me af hoe je het bovenste randje er het makkelijkst er af kunt halen/snijden. Of heb ik de mal te vol gedaan?Met een mesje ging het wat scheef helaas.Is er een speciaal apparaatje o.i.d voor?De 2e beker zit nu in de mal ,dus ik ben benieuwd naar een reactie!

groeten Heleen

4 antwoorden

  • Hallo Heleen
    Je moet de mal altijd volgieten en blijven bijvullen tot vol ,als de klei op dikte is leeggieten dan wacht je een uurtje en kan je de rand afsnijden als de beker droog is kun je hem met fijn schuurpapier nog bij werken mvg Dirk Claeys
    beantwoord
  • Hallo Dirk, bedankt voor je antwoord.
    Nog een vraagje al heb ik beker 3 nu al te drogen staan.
    Op welk moment in jouw verhaal haal je de beker uit de mal ,na een uurtje? is dat niet te vlug?)en ga je snijden?Ik heb dat nu na 4 uur gedaan, ook na lezen van dit discussieforum.Dat ging nog goed.Bestaat er nog een makkelijker snijapparaatje dan een mes om het helemaal in een keer ,over het hele rondje recht te krijgen?

    groeten Heleen
    beantwoord
  • De beker blijft in de mal tot hij helemaal uit zichzelf losgekomen is en ik snij na een uur soms 2uur enkel alles af wat boven de mal uitsteekt voor een mooiere afwerking kan je de beker in lederhard op de draaischijf afdraaien mvg Dirk
    beantwoord
  • OK,bedankt Dirk, het gaat nu wel lukken!
    gr Heleen
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.