ALGEMEEN > Diversen > liever niet via mijn eigen email: vrije vorm glazuren

Ik geef graag antwoorden via het forum, om mijn kennis te delen en ook weer van anderen te kunnen leren.

Af en toe krijg ik de vraag direct toegestuurd op mijn eigen emailadres.
Op die manier is het antwoord niet voor anderen toegankelijk, dat vind ik jammer.

vandaar dat ik de volgende vraag en antwoord toch maar op het forum zet

________________________________________
Van: Marjo Schols-Smeets [mailto:kreatief-geulle@planet.nl]
Verzonden: zondag 4 februari 2007 16:43
Aan: info@pottenbakkeropdegrens.nl
Onderwerp: vrije vorm glazuren

Hoi Hans Meeuwsen,
Ik ben jouw naam al zo vaak tegengekomen op het forum van KLEI, dat ik bij deze mijn probleem bij jou wil voorleggen.
Ik heb een abstracte vorm biscuit gestookt (helemaal geen probleem) alleen nu wil ik deze glazuurbranden en dan komt het. De vorm is aan de onderkant helemaal rond, dus aan triangels heb ik niet veel.( en verven met acrylverf is niet zo mooi)
Bestaat er een manier om deze figuur rechtop te houden voor de glazuurbrand
Aan de onderkant zit een gat van ± 10 mm diameter, want het is de bedoeling dat het naderhand zwevend op een sokkel wordt geplaatst(dwz. op een rvs pin met een passen plaatje aan de onderkant van het beeld).
Heb jij voor mee een oplossing voor dit probleem.
Bij voorbaat dank en groetjes
Marjo Schols-Smeets

Uitgaande van je gebruik van triangels vermoed ik dat je aardewerk glazuur stookt, geen steengoed of porselein.
Dus glazuurbrand op 1040 C.

Wat je kan doen is een steunvorm maken die de contour van je werk aan de basis volgt.
Stel je voor dat je een sinaasappel op een beker legt. De ronde vorm steunt dan op de rand van de beker.

Zo kan jouw werkstuk dan steunen op de steunvorm.

In plaats van triangels gebruik je nu (metalen) hanepootjes. (zelfde materiaal als de metalen triangels)
Deze hebben een puntje wat omhoog steekt.
Je legt nu een aantal hanepootjes op de rand van de steunvorm, als die schuin is moet je tijdens het boetseren waar de hanepootjes komen een klein kuiltje maken zodat ze niet van de rand afschuiven
Afhankelijk van gewicht en grootte neem je 3 of meer hanepootjes om je vorm te steunen.

Succes

Hans

gevraagd

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.